Egy kutatás kimutatta, hogy a csészecsiga fogazatának anyaga erősebb a pók hálójának szálainál. .Ha mesterségesen is elő tudják állítani, az anyag felhasználható lesz repülőgépek, gépkocsi, műfogak készítéséhez.
A csészecsiga főként a Mediterrán tengerpart, az Atlanti- óceán és a Fekete-tenger szikláin honos puhatestű és aki ismerős ezeken a tájakon, tudja, hogy milyen nehéz leválasztani a szikláról, amelyre rátapadva, algákkal táplálkozik. Éles kő,vagy kés igénybe vétele nélkül nem is nagyon sikerül.
A Portmouth-i egyetem, a Queen Mary egyetem és Nicola Pugno, a trentói egyetem Bio-Inspired and Graphene Nanomechanics laboratóriumának igazgatója a Royal Society Interface szaklapban tették nyilvánossá kutatásuk eredményét. Pugno, egyébként, már „atyja” a világ legellenállóbb rostjának, az inspirációt éppen a pók hálójától vette.
A csapat rájött, hogy az, ami rendkívül erőssé teszi a csiga fogazatát, az a goethit / vasdioxid / nanorostja, amely egy protein mátrixba van beleburkolva.
“ A felfedezés nagyon érdekes. Tudni, hogy a természetben létezik egy anyag, amely erősebb a pókfélék hálójánál önmagában is nagy jelentőségű. A gyakorlatban való felhasználása ugyan még a jövő kérdése, de érinteni fogja a szakító szilárdsággal kapcsolatos mindennapi tárgyainkat, sőt a nagyon lecsökkentett energiafogyasztás elérését” - nyilatkozta Pugno.
A csiga fogazatának kielemzése nem volt könnyű feladat. Egy dinamó méterfélét alkalmaztak, amelyet atomerővel működtetett mikroszkóp mozgatott. A vizsgált minták egy mikrométeresek voltak, azaz százszor vékonyabbak az emberi hajszálnál. Egy évig dolgoztak rajtuk. Az eredmény: a tengeri puhatestű fogazatának szakító szilárdsága 3-6 - 5 gigapascal / GPa/, míg a pókháló száláé átlag 1,3 GPa és maximum 4 GPa. Egyszerűbben: a csiga fogazatának rostjait sokkal nehezebb elszakítani. .És ez nem változik a rost méretének változásával.
„A biológia az inspiráció gazdag forrása - nyilatkozta Asa Barber, a kutató csoport vezetője. - Ezek a fogak nagyon kis rostokból állnak és egészen különleges módon csatlakoznak egymáshoz. El kell gondolkozni azon, hogyan tudunk új struktúrákat építeni ugyanezeknek az elveknek az alapján”
A kutatók szerint hajók, Forma 1-es autók, repülőgépek konstrukciójában lehetne az új ismeretet hasznosítani. A közeljövőben azonban még csak a fogorvosok profitálhatnak belőle.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.