A farkasok szimbóluma évezredek óta visszatérő motívum a művészetekben. A bátorság, a szabadság megszemélyesítői a nemes vadállatok. A „farkasfény”, másképpen „a farkasok órája”, az éjszakai sötét és a hajnal találkozása az a pillanat, amikor a sárgaszemű erdei ragadozók elkezdenek vadászni. És ez az a pillanat, amikor az Odüsszeia hősei új kalandok felé indulnak.
Wolflight - ez a címe Steve Hackett 2015-ös albumának. A zenész állítja, hogy ez utóbbiból vette az ötletet, de azért a többi asszociációra is történik utalás a címadó dalban, amely a farkasüvöltéssel kezdődő lendületes Out of The Body után következik.
A Wolflight valóságos többtételes szimfónia, amelynek nyitányát Malik Mansurov játssza taron, és megszólal Kovács Sára is didzseridun. Igazi kelet-nyugati találkozás, amelybe belefér néhány akusztikus gitárfutam és összetéveszthetetlen Steve-es elektromos szóló. Mansurovval a Djabe Forward című albumán már játszottak közösen, míg Kovács Sárával gyönyörű gitár-fuvola duetteket adtak elő a magyar world-jazz-fusion együttes egyik turnéján. Meglepő-e, hogy e vendégmuzsikusokhoz kötődő hangmérnöki munkát Barabás Tamás, a Djabe basszusgitárosa, művészeti vezetője végezte.?
A dalban Steve a farkasok Európába vezető útját is felidézi, és közben a keleti zsarnokságok rémére is rávilágít, akikkel szemben „meg kell küzdeni minden pillanatnyi fényért.” És tudjuk: zenészünknek az egyéni és a művészi szabadság elválaszthatatlan egymástól.
A közel 10 perces Love Song To A Vampyre ráférne akár egy 40 évvel ezelőtti Genesis-lemezre is a maga melodikus, nagy ívű dallamvilágával, amelyben a nagyzenekari hangzásba különböző hangulatú gitárszólók vegyülnek. Ezen a felvételen halljuk basszusgitározni a nemrég elhunyt legendás Yes-muzsikust, Chris Squire-t.
A Hackett-re jellemző kiszámíthatatlanságot élhetjük át az általa kedvelt, baljós tónusú kemény rock, egy semmiből előkerülő blues-os futam, egy 60-as évek végi popdallam és egy békebeli cirkuszi zene keveredését a Wheel’s Turning-ben. Steve ebben gyerekkorának vidámparki élményeit, az óriáskereket, a mozit idézi fel. A szöveget, mint a lemez nagy részén, Steve felesége, Jo írta, ezúttal a vokálokba is besegít.
A Corycian Fire igazi világzenei csemege, amelyben Steve udon (arab lanton) is játszik, míg a Family-ből ismert Rob Townend dudukot, örmény tárogatót szólaltat meg, de hangulatában emlékeztet a Last Train To Istambulra, és a végén még egy misztikus légkört árasztó kórust is megenged magának. Corycia, azaz Korükia a görög Parnasszosz hegy barlangforrásainak nimfája. E hegy alatt terül el Delphi, az antik világ leghíresebb jósdája. Ez a dal úgy született, hogy Steve és Jo elzarándokoltak e szentélybe, amelynek atmoszférája ma sem hagyja hidegen a spiritualitásra fogékony embereket…
Az Earthshine újabb klasszikus akusztikus gyöngyszem, amely vélhetően előbb-utóbb bekerül Hackett „csendes blokkjaiba” Ha viszont meghalljuk a Loving Sea elejét, azt hihetjük, hogy eltévedtünk és a Crosby, Stills and Nash-t halljuk! Még egy pszichedelikus, hátrafelé lejátszott futam is előkerül…A Black Thunder viszont, amely ugyan nem nélkülözi a finomabb részeket, egy kemény rock-riff körül épül (még a herfli is előkerül két virga között…). Azon pedig ne rökönyödjünk meg, hogy a codát Townsend szopránszaxofonon fújja el…
A Kelet kísértetei elűzhetetlenek, visszatérnek a Dust and Dreamben, amelyet Steve udon nyit meg, a fő téma pedig mintha a Ben-Hurból lenne ismerős. A külső-belső utazást egy pihentető dallam, a Heart Song zárja le.
„Steve Hackett visszatér ahhoz széles spektrumú kompozíciós stílushoz, amellyel híressé vált a Genesisben, de most ezt új perspektívából teszi” – írta az Ultimateclassicrock.com , amely máris 2015 legjobb lemezei közé sorolta. Nekünk sem futja jobb közhelynél annál, hogy Hackett életműve folyamatosan megújuló egységes egész, amelynek a Wolflight egy újabb értékes, izgalmas darabja.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.