Az e-hírnév kényes dolog. Elég, ha valaki rosszat mond rólunk, vagy előkerül valamilyen régi, ránk nézve nem túl hízelgő anyagunk. Szakember azonban tud tanácsolni ezzel szemben hatásos ellenszereket.
X.-nek gondtalan ifjúkora volt, barátaival sokat bulizott és leopárdbőrben, égre meredő hajjal meg is örökítették magukat számtalan selfie-n. Aztán felnőtt, belépett a munka világába, de a fotók ottmaradtak a Hálón és egy napon a kollégák előbányázták ezeket. X egyből gúnyolódás tárgya lett.
Marcel Rebolle, a WEreputation ügynökség alapítója szerint sok kompromittáló anyagot hagynak a hálón az emberek magukról. Addig nincs baj, amíg ezek az anyagok nem érintik a szakmai kompetenciát, az etikát, az erkölcsöt. De nyugtalanságra adhat okot egy olyan fotó, amelyen az érintett egy politikai tüntetésen szerepel – idézi Rebolle-t a Le Figaro.
Akiben felmerül a kétség, hogy kellemetlen információkat szedhetnek le róla a netről, az ellenőrizze, milyen anyagok vannak fenn és töröltesse azokat. Reagálni kell gyorsan, de nem meggondolatlanul, mert ezzel esetleg inkább felhívjuk a figyelmet az esetre – mondja Rebolle, aki azt is tanácsolja, hogy nézzünk körül, ki lehet a rosszakarónk. Ha ezt fontosnak tartjuk, forduljunk egy e-hírnév-ügynökséghez, ahol „detektívek” végzik a kutatást és többnyire meg is találják, mint például annak a nőnek az esetében, aki rémülten értesült arról, hogy a hálón az hír kering róla, hogy a főnöke a szeretője. Kiderült, hogy az álhír terjesztője az egykori férje volt.
Nehezíti a törlést, ha a kellemetlen anyagot tartalmazó platformot közben más operátor vásárolja meg. Akkor meg kell keresni, hogy milyen szabályok szerint működik, de ez hosszú időt igényelhet. Vannak olyan vállalkozások is, amelyek azért vásárolnak meg honlapokat, hogy maffiabizniszt csináljanak belőle és zsarolják azokat, akik információkat akarnak töröltetni. Ilyen esetben jobb specializált ügynökséghez fordulni. Ha nincs semmilyen jogi lehetősége, olyan stratégiát kell alkalmazni, amely a hely elfoglalására és a kompromittáló anyagról való figyelemelterelésre irányul. Pl. a YouTube nem törli valakinek a kompromittáló videóját. A lehetséges módszer feltenni egy érdekesebb anyagot, amely az előzőt videót visszaszorítja a tízedik hely mögé. És köztudottan a különböző kereső és megosztó oldalakon mindig az első tíz az, amit a legtöbben megnéznek.
„Mindent nem lehet ellenőrizni, viszont el lehet foglalni a sakktáblát megelőzésképpen. Ezzel együtt igényesnek és előrelátónak kell lenni. Nem kell minden platformra feltenni profilunkat, és ne legyünk bárkinek a barátja. Az e-hírnév tőke, amelyet gondozni kell és évről évre gyümölcsöztetni, amíg megnyitja előttünk az ajtókat” – figyelmeztet Rebolle.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.