A NASA indított e kérdés megválaszolására 2015 szeptemberében egy kísérletet Radiation Dosimetry Experience címmel az Új-Mexikói Fort Summerből. Egy héliummal töltött ballon vitte fel a hozzá szükséges eszközöket a sztratoszférába.
A hét különböző helyről szerzett adatok szerint a magassággal együtt emelkednek a dózisok, amelyek ártalmasak lehetnek az egészségre. A földön nagyrészt védettek vagyunk a sugárzás ellen, mert a földi atmoszféra blokkolja.
A mérésből kiderült, hogy a polgári repülők személyzete kétszer akkora sugárzásnak van kitéve, mint a földön lévők.
A mérés eredményeit felhasználják ezeknek a pilóták is az útvonalak módosítására ott, ahol a sugárzás szintje bizonytalan. Ami az utasokat illeti, a közép- vagy rövidtávú utak repülői általában 9000 méter magasságban repülnek, az interkontinentális utaknál viszont 10 ezer méter felett. Az utast 5 óra alatt kb. annyi sugárzás éri, mint amikor egy fogát röntgenezik.
A kutatásról részletesen a Space Weather Journal számolt be.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Az Ellenálló 2017.03.16. 07:05:43
2017.03.16. 07:51:49
És ez mennyivel több, mint a földön állva? A kutatás figyelembe vette a természetes atommagbomlásból származó háttérsugárzást is, ami a repülőn már nem okoz hatást? Így mekkora a különbség?
Valamint az is hozzá lehetne tenni, hogy a fogröntgen koncentrált sugárzás, a kozmikus sugárzás pedig a teljes testtérfogaton eloszlik, vagyis akinek a fogát évente egyszer röntgenezik, az szinte egész évben repkedhetne, hogy a teljes testtérfogatát ugyanakkora kozmikus sugárzás érje.
Undorító, amikor blogok és más média egy tudományos kutatásból bulvárfost csinálnak.
2017.03.16. 08:51:41
elgáncsolom a lábad,
fölugrasz és szemembe kapsz,
sebezhetetlen állat!