Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Előítéletes algoritmusok

algoritmo-diagramma-di-flusso-rappresentazione-d-69311871.jpg

Hogyan működik a hatalom? Erre a kérdésre keresték a választ Michel Foucault kutatásai az 1970-es években, amikor a francia  filozófus elemezte azokat a technikákat, amelyekkel a hatalom osztályozza az embereket aszerint, hogy rendesek vagy deviánsok, bűnözők-e vagy az erényesek. Ma az egyén, állította Foucault, állandó felügyelet alatt áll, amelyet különböző intézmények, az iskola, a börtön, és olyan tudományok, mint a kriminológia és a pszichiátria gyakorolnak felette.

Ma az emberi magatartás sajátosságainak meghatározott modellek szerinti kategorizálásának funkcióját egyre inkább számítógépes rendszerekre bízzák, amelyek képesek tanulni (machine learning) az emberi magatartás mímelésével. A mesterséges intelligencia olyan kutatási terület, amellyel érdemes szembenézni, hogy meg lehessen érteni a foucault-i módszer alapján azokat a hatalmi mechanizmusokat, amelyeknek alá vagyunk vetve – írja a La Stampa.

Egyes eset, amely sok kérdést vetett fel, a COMPAS-nak nevezett szoftver, amelyet az amerikai bíróságok alkalmaznak abból a célból, hogy kiszűrjék a vádlottak és a rabok közül azokat, akik visszaesők lehetnek. A ProPublica non-profit szervezet, amely 2010-ben Pulitzer-díjat nyert az oknyomozó riport kategóriában, kimutatta, hogy az a szoftver, hogyan fokozhatja a faji diszkriminációt. A Floridában letartóztatott 10 ezer ember példáján keresztül bizonyította ezt. A COMPAS ugyanis kétszer annyi lehetséges visszaesőt választott ki a feketék közül, mint a fehérek esetében.

Az algoritmusoknak átadott hatalom az ember döntések helyettesítésére a társadalmi egyenlőtlenséget ilyen erősítéséhez vezethet. Ezt a Science-ben megjelent tanulmány is kimutatta. A kutató csapatot egy olyan eszköz ihlette, amelyet a pszichológiában alkalmaznak. Az eszköz neve  IAT (Implicit Association Test). Ezen keresztül értékelni lehet az asszociációt a szavak és a fogalmak között, amelyeket felidéznek anélkül, hogy az ember ennek tudatában lenne és fel lehet mérni, hogy milyen módon lehet az embereket irányítani választásaikban és preferenciáikban.

A kutatók hasonló módon próbálták megérteni, hogy lehet a mesterséges intelligenciát képessé tenni a WEAT-on (Word Embedding Association Test) keresztül a szavak és a  fogalmak asszociációjára. Az ilyen típusú teszthez rengeteg adat betáplálására van szükség.

Ehhez a kísérlethez a kutatók az on-line tartalmakból több milliárd szót választottak ki. A gép azt a feladatot kapta, hogy asszociálja a szavakat és fogalmakat, amelyek a nemekkel és a munkahelyekkel függnek össze. Az eredmény az lett, hogy a „férfi” szót a matematikával, a „nő” szót a családdal, a humanisztikus tevékenységekkel párosította. Innen már könnyen el lehet jutni ahhoz a következtetéshez, hogy ha ezeket az algoritmusokat életrajzok alapján történő kiválasztásra használnák egy állás meghirdetésénél, a férfijelöltek találnák alkalmasnak tudományos munkára.

Ezek az algoritmusok ilyen formán erősíthetik a nemek között egyenlőtlenséget, talán éppen azért, mert a beléjük táplált, a mindennapi szövegekből kivett adatok is szexizmust, rasszizmust tükröznek. Az egyik legnagyobb kihívás ezért az, hogy miként használjuk a mesterséges intelligenciát, hogy gátat szabjunk ezeknek a technikáknak, amelyekkel manipulálnak bennünket – vonja le a következtetést a La Stampa.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Up! 2017.11.17. 11:27:20

A racionális gondolkodás lassan el lesz nyomva, mert minden PC-nek kell, hogy legyen. Most kiderült, hogy ha leprogramozzuk, az AI nyilván racionális döntést hoz. De nem a PC-vel van gond, hanem a racionális gondolkodással, tehát programozzuk le a PC-t is. Szép új világ...

kombu 2017.11.17. 11:38:11

Liberál balfaszék sosem tudták kezelni amikor beüt a valóság..

Flúgatlan 2017.11.17. 11:43:09

Nem értem ezt a mondatot, pedig fontos lenne:
"A COMPAS ugyanis kétszer annyi lehetséges visszaesőt választott ki a feketék közül, mint a fehérek esetében."

Ez azt jelenti, hogy megnézték, hogy a program által visszaesőnek véltek később tényleg visszaestek-e, és az derült ki, hogy a tényleg visszaesők közt nagyobb arányú volt a feketék kiválasztása? Ha ez a helyzet, akkor tényleg van mit igazítani a programon.

Vagy a program 100 fekete és 100 fehérbőrű ember közül 28 feketét és 14 fehére tartott potenciálisan visszaesőnek és kész? Ha ez a helyzet, akkor az a kérdés, statisztikailag tényleg igaza lett-e. Mert ha a feketék közt tényleg több a visszaeső, akkor a program nem rasszista, csak a valóság adatai alapján helyesen találgat.

Az nem rasszizmus, ha megállapítjuk, hogy egy csoportban nagyobb a visszaesés valószínűsége. Az lenne kifogásolható, ha a találati arány lenne nagyobb pl. a feketék esetén. De hogy melyik áll fent, az a cikkből nem derül ki.

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.17. 11:57:23

Mi az, hogy előítéletes algoritmus dfq?
A tanuló algoritmusok információkból tanulnak. Nyilván ha azt látja, hogy az egy országban elkövetett bűnözés 80%-át egy - kisebbségben lévő - népcsoport követi el, akkor egyértelműen - mint bármilyen intelligens lény - levonja azt a következtetést, hogy az adott népcsoport haszontalan az emberiség számára.

Ezen nem megsértődni, meg háborogni kéne, hanem felismerni a problémát, és változtatni rajta, azaz eltávolítani a problémás népcsoportot.
De hát ugye az igazság fáj, ezért a tények elég fájó sebeket okoznak a PC SJW thrash "emberek" számára, így hát sírnak mint egy kisgyerek, hogy muh rasszism...

midnight coder 2017.11.17. 12:11:16

Majd megalkotják a politikailag korrekt számológépet is, ami szépen kiszámolja, hogy 3+2=4, mert az 5 az olyan rasszista.

xi00 2017.11.17. 12:15:49

baszki, ez az lmbtq tudományos akadémia legújabb agymenése?
rasszista algoritmus
beszarok
mi lesz itt, ha tényleg beüt a szép új AI világ és az intelligence rámutat a tényeken alapuló... ööö.... tényekre?
úgy fognak visitani a gulyásmarcik, mint a vett malac

Medgar 2017.11.17. 12:46:25

Vagy lehet, hogy a rasszizmusnak igenis van alapja?

sebi77 2017.11.17. 12:49:33

A cikk és a hozzászólások gyönyörűen demonstrálják mindkét oldal fogalmi zavarait.

1. Maguk a feketék is jobban paráznak a feketéktől (voltak erre vonatkozó kísérletek, hogy alanyoknak villantottak fel arcokat, és reagálniuk kellett mennyire bíznak bennük). Ez előítéletesség? Igen, végülis az, ez az agy munkája, hogy a múlt töredékes információból becsléseket adjon a jelenre. Baj hogy így működünk, vagy hogy egy algoritmus, tökéletesen elvárhatóan, így működik? Nem. Nem ezt hívják rasszizmusnak, nem ez ellen kell küzdeni. Ez tipikus esete a "ne a tükröt hibáztasd ha torz a képed".

2. Baj-e az, ha tizedmásodpercek alatt kiértékelt előzetes becslések, egy fotó és néhány paraméter alapján ítélkezünk egy emberről? Igen. Itt most ne csak rasszra, hanem pl. életkorra, végzettségre, nemre, akcentusra, ruházatra, fizimiskára stb. gondoljunk. Benyomásunk lehet ezek alapján egy emberről, és ha csak ennyi infonk van akkor ennyi alapján kell döntenünk. De ha van idő, meg kell adni neki az esélyt, hogy bizonyítsa ki ő valójában, hogy esetleg abba az 1%-ba tartozik, aki rácáfol a külsejére. Ha ezt az esélyt nem adjuk meg az embereknek, akkor esélyük se lesz kitörni abból a csoportból ahova születtek, sőt, a különbségek fokozódni fognak. Ezt hívják rasszizmusnak, és ez bizony igencsak komoly probléma az igazságszolgáltatástól a munkaerőpiacig.

Konkrétabban mondjuk egy álláshirdetés esetén: nyugaton manapság az a standard, hogy életkort, fényképet, családi állapotot nem szokás megadni az önéletrajzban, és nem is kérhetnek ilyen adatokat. Csak a tényleges tapasztalatok és képességek alapján dönthetnek arról kit vegyenek fel. Ezt persze lehetetlen garantálni, és biztosra veszem hogy nem is teljesül sehol, de legalább annyit garantál, hogy ne az első 1 másodperces benyomás alapján ítéljenek, és ne szórják ki azonnal az embert.

Bűnüldözés: azzal pl. semmi bajom nincs, ha a reptéri sekusok náci AI-val dolgoznak, és döntik el, hogy Oszama csomagját kicsit jobban megsasolják mint Lenke néniét. De Oszamának ebből első körben semmit nem szabad érzékelnie, illene megkapnia az ártatlanság vélelmét. És ha mégis félreállítják és megmotozzák kicsit, akkor is kutluráltan kell bánni vele, nem mint egy potenciális bűnözővel. Mert lehet hogy épp abba a 99.99%-nyi arabba tartozik, aki nem terrorista.

xi00 2017.11.17. 12:57:40

tökmindegy, hogy hány másodpercet adsz a mesterséges intelligenciának, mert mondjuk hatmilliárd rekordból extrapolál egy valószinűséget tizedmásodperc alatt, és az embernél száznegyvenezerszer pontosabban megállapitja, hogy ahmed tenorista-e vagy kebabos... tévedhet? hát persze, de ez még igy is sokkal pontosabb lesz, mint a fehér heteroszekszuál határőr általi sikerarány
ettől még visitani fognak a gulyásmarcik, mert kiderül, hogy a kvázi tévedhetetlen AI rámutat arra, amit swédisztánban csak a munkahelyed elvesztése árán állapithatsz meg
nahát, nagyjából erről szól a történet és ezen kell hogy röhögjön sirva, minden épelméjű ember

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.17. 13:25:32

@sebi77:
2:
Beszélj a saját nevedben. Egy józan ésszel rendelkező ember nem fog esélyt adni egy olyan népcsoportból jövő embernek, ahol átlag alapján van 20%(csak írtam egy random számot) esély arra, hogy megtámad.
Igen, a 80% lehet, hogy nem támad meg, és az is lehet, hogy a 10%-uk értelmes, de a józan ész azt diktálja, hogy az én életem fontosabb annál a 80%-nál.

De te nyugodtan meg próbálhatsz megbízni benne, és ezt pont ugyan ebből az okból mondom, hisz nekem teljesen mind1, hogy téged megtámad-e vagy sem, hisz nem az én életem a tét...

Amúgy ez elég jól leírja a helyzetet. A sok libbant tud pofázni otthonról a safespaceból, hogy rasszizmus. De ha beraknák őket 1 gettóba, valószínű hamar megváltozna a véleményük, ha megtapasztalnák a valóságot...
A sok semmirekellő celebnek is csak addig nagy a pofája amíg elkerített és őrök által védett helyen él. De ha bedugnák egy brazil gettóba, elég hamar más állásponton lenne, már ha túlélné...

sebi77 2017.11.17. 13:28:41

Nem a számitási idő 1mp, hanem az, hogy mennyi ideje van a szerencsétlennek prezentálni magát. Magyarán hogy pofára ítéljük-e meg, vagy sem. Ez nem csak rasszokról szól, én utálom ha pofára ítélnek meg, és visszafogom magam attól, hogy másokkal ezt tegyem. Akármennyire is ellenszenves valaki első benyomásra, megadom neki az időt hogy bizonyítsa ki ő. Mellesleg érdemes kelet európaiként Nyugaton kicsit forgolódni, és kipróbálni, milyen az amikor az embert a látszat alapján ítélik meg.

Ami swédisztánt illeti, most voltam harmadszor ott. Természetesen a frissen betódult százezrekkel nehezen tudnak mit kezdeni, de akik régebb óta vannak ott, azokkal az integráció kiválóan működik, jobban mint No-ban vagy mondjuk Amerikában. Feketék, arabok, ázsiaiak vegyesen a fehérekkel, mind jól öltözött, kulturált. Stockholmban a statisztika és az AI azt hozná ki, hogy nagyságrendekkel kisebb a korreláció a bőrszín és a bűnözés között, mint Comptonban.

fénycsepp 2017.11.17. 13:28:49

@sebi77: igy igaz. Azt a kedves jobbosnak hajlamosak elfelejteni, hogy oka van, hogy mondjuk USA-ban tobb fekete csücsül, mint fehér.nem egy szín határoz meg egy embert, hanem a környezete es a családja.

sebi77 2017.11.17. 13:37:34

@Berelhetoreklamfelulet: Mint én is leírtam: ha csak 1mp alapján lehet dönteni, akkor az embernek nincs más esélye mint rasszistának, szexistának és mindenféle istának lenni egyszerre. Ha éjszaka a sötét utcán kell döntenem hogy elfutok-e Lenkenéni vagy Jason Momoa elől, így döntök. Ez a primér reakció, a hüllő agy alapú döntés (amit józan észnek hívtok). Az óriási különbség, hogy valakinek csak hüllőagya van-e, vagy vannak magasabbrendű szellemi funkciói is, amivel tágabb összefüggéseket, hosszútávú társadalmi folyamatokat képes felfogni. Mo-n jellemzően nincsenek, ezért felfoghatatlan ebből a szemszögből pl. a svéd politika.

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.17. 13:39:59

H@sebi77:
Arra a swédisztánra gondolsz, ahol múlthéten a hét minden napjára jutott 1 robbantás? JAH hogy a mainstream média erről nem számol be és az ottani kormány is igyekszik eltusolni? Én kérek elnézést...

sebi77 2017.11.17. 13:42:09

@Berelhetoreklamfelulet: 2 hete nem olvasok híreket, mert agyfaszt kapok a magyar online médiától. Ha minden héten 10 robbantás volt Swédisztánban az se mond ellent annak amit írtam több különböző okból.

DFK 2017.11.17. 13:42:20

Alapvető hiba, hogy ezt előítéletnek nevezik. Pedig ez utóítélet: a korábbi tapapszatalatokból és a rendelkezésre álló adatokból következetetünk (ha nem tennénk ezt, már kihaltunk volna, mert nem tanulnánk). Persze kínos a liberálisoknak, ha az adatok objektív elemzése is mást mond, mint amit ők.

sebi77 2017.11.17. 13:52:09

@fénycsepp: Hogy ne csak a jobbosokat szídjuk: a liberális cikkek többsége a témában (pl. ez is) olyan téves logikát követ, amit nem csoda ha az emberek "nem értenek", mivel nem igaz, és ez csak olaj a tűzre. Torokszorító nézni ahogy ez a két oldal öli egymást, vak veri a világtalant, és a harc fokozódik.

BéLóg 2017.11.17. 13:57:58

A rasszizmus alapja az élet.
Viselkedésünk és intelligenciák igen nagy részben a génjeinken múlnak és teljesen nyilvánvaló, hogy VANNAK súlyosan hibás génállományú emberek. Akiknek iszonyúan nehéz a tanulás, szellemi képességeik alacsonyak, asszociálisak és bűnözők.
Igen, minden ember találkozott ilyennel már az általános iskolában és igen, a szem a lélek tükre, tehát ezeknek a tulajdonságoknak a nagy része az arcra van írva.
Nem, nem minden néger, cigány vagy muszlim rabló és gonosz, de terrorista, de ha megnézzük azt, milyen hatásnak voltak kitéve milyen csoportok, abszolút nyilvánvaló, hogy a súlyosan exponált egyedek rosszabb alapokkal rendelkeznek, mint a többi.
Sokkal több négert ér sokkal több káros hatás, mint fehéret. Miért lenne csoda hogy a génjeik is károsodnak?
Hasonlóan a cigányoknál. Hiába szaporodnak, ha megnézzük, 40 év fölött a legtöbb súlyos beteg, elhízott és öreg cigányt nagyítóval se találunk, szinte.
Vajon 1500 év unokatestvérek közti tömegházasság, durván elzárt rendszerekben javított vagy rontott a muzulmán lakosság génállományán?
A többezer éves cigány-a cigánnyal, fekete a feketével vajon javított az említett csoportok genetikai állományán?
A tények azok tények maradnak és igen, egyet értek azokkal, akik szerint a liberálisoknak a tények a legnagyobb ellenségük.

Én látom ezeket a tényeket és a saját igen jól felfogott érdekemben vagyok rasszista. Ez a túlélés egyik záloga.

sebi77 2017.11.17. 14:10:22

@BéLóg: Igen, van ez a típusú rasszizmus is, hogy valaki tényleg hisz benne, hogy a meglévő különbségek alapvetően genetikai alapúak, és nem kulturálisak. Ez egy tévedés, és érdemes küzdeni ellene.

Pl. ami a belterjességet illeti, a finn történetileg az egyik leg belterjesebb nép (hasonló a helyzet a zsidósággal és lehetne még sorolni), az elzártság miatt. Vannak falvak ahol mindenkit ugyanúgy hívnak, ill. genetikai betegségek amik csak ott léteznek. Mégsem mondhatni hogy különösebb probléma volna velük azon kívül hogy kicsit autisztikus népség.

Ha pl. az amerikai feketék helyzetét nézzük. A genetikai rasszisták egyik kedvenc érve hogy alacsonyabb az IQ-juk. Igen, de ez a különbség a 20. század folyamán jelentősen csökkent. A mai feketék IQ-ja magasabb ott mint a 100 évvel ezelőtti akkori átlag fehéré. Talán van genetikai alapja a különbségnek, miért ne lehetne, és akkor teljesen soha nem fog eltűnni, de a számok arra utalnak hogy döntően szociális alapú a dolog, vagyis megváltoztatható.

logikus4 2017.11.17. 15:18:04

Szokás szerint elmaradt a források megadása. A google.hu/search?q=propublica+pulitzer+2010+compas találatai közül talán ez vezet legjobban célra: pulitzer.org/finalists/julia-angwin-jeff-larson-surya-mattu-lauren-kirchner-and-terry-parris-jr-propublica
.
Az ott felsorolt cikkek közül ebben propublica.org/article/bias-in-criminal-risk-scores-is-mathematically-inevitable-researchers-say maga a ProPublica is elismeri, hogy az algoritmus aligha elfogult. A szoftver készítői kifejezetten figyeltek is erre: "Northpointe, the company that sells COMPAS, said in response that the test was racially neutral. To support that assertion, company officials pointed to another of our findings, which was that the rate of accuracy for COMPAS scores — about 60 percent — was the same for black and white defendants. The company said it had devised the algorithm to achieve this goal. A test that is correct in equal proportions for all groups cannot be biased, the company said."

Az algoritmus eredeti kritikájának célirányosságát elárulja, hogy kifejezetten a fekete kontra fehér kérdést firtatta, az ázsiai, latinó és más rasszba sorolható polgárok hátrányos megkülönböztetésének lehetőségét fel sem vetve. Ez egyébként jellemző a hasonló tiltakozásokra, szinte mindig a fehérek "nyomnak el" és szinte mindig feketéket. (Az előző mondat idézőjelét mindenki tetszése szerint hagyja meg vagy el.)

Fentiekből következően a gnlszinfolt.blog.hu most alaptalanul vádaskodik rasszizmussal.

GyMasa 2017.11.17. 15:23:40

@fénycsepp:
...Azt a kedves jobbosnak hajlamosak elfelejteni, hogy oka van, hogy mondjuk USA-ban tobb fekete csücsül, mint fehér.nem egy szín határoz meg egy embert, hanem a környezete es a családja...
A kedves balosok meg hajlamosak elfelejteni, hogy a tettei hataroznak meg egy embert.
Mivel az igen progressziv balosok allitjak, hogy az USA populaciojan belul amugy 13%-os aranyt kepviselo feketek pusztan a rasszizmus miatt kepviselik a bortonpopulacio 40%-at, igy rajuk nehezedik bizonyitani ezt az allitast.
A jogrendszer bunozoket csuk bortonbe, a borszinuktol fuggetlenul.

GyMasa 2017.11.17. 15:29:11

@sebi77:
...olyan téves logikát követ, ...
Igen, hiszen deduktiv uton jut el (amugy nagyon nagy valoszinuseggel teljesen teves) kovetkeztetesre, es ebben utana az esetlegesen felmerulo tenyek sem zavarjak meg kulonosebben :-)
Ez a cikk pl. alapbol feltetelzi, hogy a bunelkovetes egy egyetemes allando, amelyik nem fugg az elkovetok hatteretol, eletkoratol, vallasatol, vagy ki tudja meg mitol.

GyMasa 2017.11.17. 15:53:28

@poszt.
Az MI nem is rasszista, hiszen, a valos 3x-os arany (13% teljes nepesseg/40%bortonnepesseg) helyett csak 2x-eset mutat ki.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.17. 16:39:34

@DFK:

Igencsak kihaltunk volna már, ha az ősember minden oroszlánnak megadta volna az esélyt a bizonyításra, hogy az éppen nem fogja megenni.

Az sem előítélet, hogy erősen magamhoz szorítom a táskámat, ha a villamoson Lakatos Krisztofer mellém áll. A cigányok ui. többszörösen túl vannak reprezentálva a börtönökben.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.17. 16:55:27

@sebi77:

"Igen, van ez a típusú rasszizmus is, hogy valaki tényleg hisz benne, hogy a meglévő különbségek alapvetően genetikai alapúak, és nem kulturálisak. Ez egy tévedés, és érdemes küzdeni ellene."

Az eszedbe sem jut, hogy a kulturális adottságoknak idővel genetikailag is rögzült következményeik lehetnek? Pl. rokonházasság. De példának ott vannak az askenázi zsidók, akik átlagban 105 pontot érnek el abban az IQ-tesztben, ahol a fehér ember csak 100-at. Miért? Hát azért, mert sok-sok generáción keresztül csak az eszükkel küzdhettek a fennmaradásukért, ezért kiválasztódtak az értelmesebb egyedek.

"...hasonló a helyzet a zsidósággal"

Na ugye. Ha a kulturális tényezőknek lehet pozitív genetikai hozadékuk (magasabb IQ), akkor miért ne lehetne negatív is? Mondjuk egy néger törzs évezredeken keresztül nem volt túl sok intellektuális kihívásnak kitéve, nem volt szelekció intelligenciára.

"A mai feketék IQ-ja magasabb ott mint a 100 évvel ezelőtti akkori átlag fehéré."

Biztos vagy abban, hogy egy 100 évvel ezelőtt elvégzett IQ-teszt eredményét össze szabad hasonlítani egy ma elvégzett tesztével? Ráadásul két rassz összehasonlítására? Bocs, de alapvető hibát követsz el.

GyMasa 2017.11.17. 17:25:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
...Ráadásul két rassz összehasonlítására? Bocs, de alapvető hibát követsz el...
Igen, rasszista!

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.17. 18:10:34

@GyMasa:

Az IQ-mérés módszertana biztos sokat változott 100 év alatt. Régebben sokkal kultúra- és iskolázottságfüggőbb volt egy teszt, mint ma. Vagyis ma nem azért szerepelnek jobban a feketék, mint 100 éve, mert - bármilyen okból is - nőtt az IQ-juk, hanem azért, mert a mai IQ-tesztekben sokkal kisebb szerepet játszik az iskolázottság, mint régebben.

Két embercsoportot - legyenek azok rasszok vagy bármilyen csoportok - csak azonos időben, azonos módszertannal készült IQ-teszttel szabad összehasonlítani.

xi00 2017.11.17. 18:50:29

nem vágjázok ezt sztrovacsekek, a helyzet az,hogy nem is olyan sokára már minden ilyen rasszista tevékenységet, mint pl. szúrjuk ki a robbantó ficklinget a reptéren, már a mesterséges inti fog csinálni, nomost, hacsak be n mbotoxozzák ahmedet, hgoy arcizma se rénduljon, le fog bukni, ma még meg se irt algoritmusok elemzése alapján, ami majd keresztreferálja, az addig elfogott terroristák, meg mindenféle deviánsok haccázezer rándulását, meg azt, hogy az iriszókön hogyan tükröződik a kokakóla által visszavert fénypont, namost, ha ez meglesz, akkor szegény gulyásmarcik kénytelenek lesznek folyamatos sikitozó üzemmódban sikitozni, bár feleslegesen
ami pedig swédisztánt illeti, az az ország, ahol, ha benyögöd, hogy a szomszédodban levő nemlétező nogo zóna végül is nem is annyira olyan rózsaszinű libklretén utópia, mint azt az újságban olvashatjuk, akkor minimum búcsút mondhatsz az egyetemi oktatói állásodnak, mint vérnáci
hát, ezt legalábbis nem kéne jó példaként citálni, mert nevetség tárgya lesz az ember

David Bowman 2017.11.17. 20:02:49

Talán mert a négerek nagyobb arányban lesznek visszaesők?

David Bowman 2017.11.17. 20:06:11

Talán mert a férfiak általában tényleg alkalmasabbak matematikusnak? A nők meg inkább összetartanak egy családot?

David Bowman 2017.11.17. 20:13:35

"A mai feketék IQ-ja magasabb ott mint a 100 évvel ezelőtti akkori átlag fehéré."
Ez nem igaz. Mindkét banda folyamatosan hanyatlik. Ma 8%kal butábbak az emberek, mint 100 éve. Nem is csoda. Az okosabb nők a szaporodás idejét az egyetemen basszák el. (höhö) Ráadásul a butábbak soxor gyorsabban szaporodnak.

xi00 2017.11.17. 20:49:01

idiocracy - egy örök klasszikus
és milyen igaz...
justin bieber for president!

logikus4 2017.11.17. 23:40:39

index.hu/kulfold/2017/11/17/a_feketeket_hosszabb_idore_buntetik_amerikaban_mint_a_fehereket/
"Egy friss kutatás szerint súlyosabban büntetik a fekete vádlottakat ugyanazért a bűncselekményért, mint a fehéreket, derült ki az ABC cikkéből." - írja az Index szerzője. Ő legalább belinkelte, hogy mit olvasott, mielőtt bepötyögte volna a cikkét. Nos, végighaladva a linkeken eljuthatunk az eredeti forrásig: www.ussc.gov/sites/default/files/pdf/research-and-publications/research-publications/2017/20171114_Demographics.pdf
Ebből viszont NEM a Sajó által állított megállapítás derül ki, hanem a következők (viszonylag alapos statisztikai elemzéssel kapott átlagértékek alapján):
1) A fehér FÉRFIAKHOZ képest a fekete FÉRFIAK valóban hosszabb büntetést kaptak ugyanazért a bűntettért. ("Ugyanaz" = ugyanabba a kategóriába sorolt. Ámde lásd a 9. pontot!)
2) A latinó férfiak és az "egyéb" rasszba sorolt férfiak a fehérekhez képest is jobban jártak (nem sokkal).
3) A Sajó által kiemelt eltérés (20,4%) volt a legnagyobb a vizsgálatban kapott, fekete kontra fehér férfiak közötti eltérések közül.
4) A nők mind a 4 csoport (fekete, fehér, latinó, egyéb nő) esetében sokkal, akár 64%-kal kisebb büntit kaptak, mint a fehér férfiak (és így bármilyen rasszba sorolt férfiakhoz képest is).
5) A fekete nők esetében az előbb említett arány 48%, azaz közel fele annyit kellett csak ülniük, mint a fehér férfiaknak.
6) Az amerikai állampolgárokat rövidebb időre büntették, mint a nem állampolgárokat.
7) A felsőfokú végzettségűek is rövidebb büntit kaptak.
8) A fiatalokat hosszabb időre büntették, mint az idősebbeket.
9) A vizsgálat ugyan alapos volt statisztikai szemszögből, de például
a) a csalásokért kapott büntetéseknél 5 vizsgálat közül csak 2-ben találtak szignifikáns eltérést a fekete kontra fehér férfi vonatkozásban
b) a fekete férfiak nagyrészt a crack kokainnal kapcsolatos bűntettek miatt kaptak hosszabb büntetéseket, mert az ilyen ügyekben többnyire feketéket ítéltek el a vizsgált időszakban
e) az elkövetők által korábban elkövetett erőszakos bűntettek is komolyan befolyásolták az ítéletek súlyát
c) a börtönben ülők büntetésének enyhítése, részleges elengedése is erős szerepet játszik az eltérésekben
f) messze nem tudtak minden fontos tényezőt vizsgálni.
10) A Sajó által említett "közel hatszor nagyobb az esélye egy feketének börtönbe kerülni", illetve "a latinók 2,3-szor nagyobb eséllyel jutnak rács mögé" "ugyanazért a bűncselekményért, mint egy fehér" megállapítások NEM az általa megadott vizsgálatból származnak, ezek forrását nem adja meg.

Sajó tehát kiemelte a "fehér férfiakat kevésbé büntetik" irányba leginkább mutató számot a tengernyi adatból és összefüggésből. Ehhez képest mondjuk felsőfokú, idős ázsiai vagy indián származású amerikai állampolgárnak érdemes lenni, ha már privilégiumokra utaló tényezőket keresünk.

logikus4 2017.11.17. 23:44:50

Még valami. Az Index cikkéhez nem lehet hozzászólni, Göbölyös N. László pedig nem válaszol a cikkének elfogultságát bizonyító hozzászólásomra.

logikus4 2017.11.17. 23:49:18

@logikus4: "felsőfokú, idős ázsiai vagy indián származású amerikai állampolgárnak érdemes lenni". Helyesen: felsőfokú végzettségű, idős, ázsiai vagy indián származású, amerikai állampolgárságú nőnek érdemes lenni (legalábbis a vizsgálat számait tekintve).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.18. 08:58:07

@logikus4:

Az is benne lehet ám, hogy azonos kategórián belül a négereknél súlyosbító körülmények is felmerültek, vagy legalábbis több, mint másoknál.

Göbölyös meg azért nem válaszol, mert ő kritikán felül áll. Örülj, hogy még komentelhetsz.

Göbölyös N. László 2017.11.18. 09:03:10

@logikus4: Egy kutatás eredményeit közöltem, és nem az én véleményemet írtam le. Tehát engem nem érint az elfogultság.

David Bowman 2017.11.18. 11:29:04

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ez utóitélet. 700 év tapasztalata. Előitélet az, hogy a marslakóknak büdös a lába.

David Bowman 2017.11.18. 11:30:32

@logikus4: Tehát pont a társadalomra való veszélyesség arányában sittelték le őket.

David Bowman 2017.11.18. 11:31:31

@logikus4: Ez önmagában is bizonyító erejű az Index igazságtartalmára.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.18. 14:37:36

@Göbölyös N. László:

"Egy kutatás eredményeit közöltem, és nem az én véleményemet írtam le. Tehát engem nem érint az elfogultság."

Ez azért nem teljesen áll meg. Mondok egy hasonlatot, ami nyilván nem tökéletes, ne ebbe köss bele. TFH csinálok egy bűnügyi hírportált, amelyen csak és kizárólag cigányok és migránsok által elkövetett bűncselekményekről számolok be, minden kommentár nélkül, szó szerint idézve a rendőrségi tudósításokat.

Elfogadnád, ha az elfogultság vádja ellen azzal védekeznék, hogy hiszen csak a hivatalos rendőrségi híreket adom közre?

Göbölyös N. László 2017.11.18. 16:14:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha úgy adom közre, mintha az én közlésem lenne, akkor nyilván áll az elfogultság vádja. Lásd még M1 híradó, ha már a példánál maradunk. Ellenben ha odaírom a forrást, a nyilatkozót, akkor ez már az ő véleménye. (Médiaiskola, 1. lecke - ki mondta, hol mondta...).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.18. 16:23:18

@Göbölyös N. László:

Nem. A példámban már maga a válogatás is tendenciózus, vagyis elfogult. Forrásmegjelöléssel is, anélkül is. Ugyanis kimondatlanul is azt sugallja, hogy csak az említettek követnek el bűncselekményeket.

Persze itt már elszakadtunk a te posztodtól, hiszen ez csak egyetlen poszt egyetlen tanulmány megemlítésével. Így ezt már ne vedd magadra. :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.19. 11:10:06

Ha már előítéletek:

Ezt írja a lathatotranszok.blog.hu/2017/11/18/a_lathatatlan_transzok :

"Tavaly 325 transznemű és dzsender non-konform sorstársunk lett emberölés áldozata a világon."

Ami persze igaz lehet, ám amit sugall, az ordas hazugság. Ugyanis a világon évente összesen kb. 437,000 gyilkosság történik az UNODC szerint (United Nations Office on Drugs and Crime). Az USA-ban a lakosság 0.6%-a vallja magát transzneműnek, vélhetően máshol is hasonló a tényleges arány, max. kevesebben vallják be. Vagyis pusztán statisztikai alapon évente 437,000*0.006=2622 transznemű ádozatnak kellene lennie. Ezzel szemben áll a ténylegesen csak 325 transznemű áldozat.

"Hogy miért? Csak. Mert nem emberek néhány elvakult és kegyetlen ember szemében."

Inkább azért, mert statisztikai alapon ők is belekerültek a szórásba. Semmi másért. A fenti, statisztikai alapú számításból az következik, hogy a transzneműek népességbeli arányuknál jóval kisebb - 325/2622 = 1/8 - arányban válnak gyilkosság áldozatává. Ebből pedig rögtön következik az is, hogy nem igaz a poszt állítása, miszerint azért gyilkolják meg őket, mert "nem emberek néhány elvakult és kegyetlen ember szemében."

A statisztikai adatokból éppen az következik, hogy egy transznemű embernek 1/8 akkora esélye van arra, hogy gyilkosság áldozatává válik, mint egy "nomális" embernek. Akkor meg mire föl is a sírás-rívás?

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.20. 08:44:31

@David Bowman:
Jo hát a zsindex az egy liberális fertő, szándékosan ferdítik az igazságot, de ezt mindenki tudja 60iq felett...

Kovacs Nocraft Jozsefne
Hibás a számításod. Egy nyugati, liberalista fertő által megfertőzött országban, lehet, hogy 0.6%-a "transznemű", de ezeknek az országoknak a népessége a világ népességének csak egy kis részét adják. Afrikában és Ázsiában ez az érték közelebb van 0-hoz, így nem lesz pontos adat ha a világ összes gyilkosságából számolsz 0.6%-al.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.20. 09:03:30

@Berelhetoreklamfelulet:

Miért is hibás? A transzneműséget genetikai okok idézik elő, nem a liberális fertőzés. Persze most nem a divat-transzneműekről beszélek. Így tehát alapos okkal feltételezhető, hogy a világ egyéb tájain is nagyjából hasonló lehet az arányuk. Nem 0%, max. nem vallják be, esetleg nem is tudatosul bennük, de attól még transzneműek.

A posztoló persze nem adott meg forrást (miért is?), míg az én adataim (0.6% ill. 437 ezer) könnyen ellenőrizhető az UNODC oldalán ill. egy kereséssel a "transsexual rate" kulcsszavakkal.

GyMasa 2017.11.20. 09:27:43

@logikus4:
...b) a fekete férfiak nagyrészt a crack kokainnal kapcsolatos bűntettek miatt kaptak hosszabb büntetéseket, mert az ilyen ügyekben többnyire feketéket ítéltek el a vizsgált időszakban...
Es ebben az a legnagyobb poen, hogy ezeket a sokkal szigorubb torvenyeket pont a fekete kepviselok harcoltak ki az USA-ban, mert kulturalisan a fehetek egyszeru kokot szivnak, a feketek, meg az olcsobb Crack-szart, amitol ha jol tudom mar az elso adag fuggot csinal az emberbol.

GyMasa 2017.11.20. 09:41:34

@Göbölyös N. László:
...Ha úgy adom közre, mintha az én közlésem lenne, akkor nyilván áll az elfogultság vádja....
Tisztelt Göbölyös ur!
Most kisse ossze vagyok zavarodva!
A cikk alatt ez all:
"írta: Göbölyös N. László"
Es, a cikkben nem talaltam egyetlen linket, vagy hivatkozast sem kulso anyagokra.
Ez az en szememben igen erosen arra utal, hogy ez a cikk nem egy mas altal megirt cikk szo szerinti leforditasa volt, hanem az ön velmenye.
EN, ugyan nem publikalok minden nap, csak nehany muszaki tudomanyos publikaciom jelent meg muszaki folyoiratokban, de azt azert mar a legelejen megtanitottak, hogy minden egyes kulss adatot, amit mas altal megirt cikkekbol/konyvekbol veszek at, azt jol lathatoan jelezni kell!
...Lásd még M1 híradó, ha már a példánál maradunk....
A "masok is" sajnalatos modon nem menti fel ezalol a vad alol, sot, ezzel az ervelessel beismeri, hogy igazak, amikkel vadoljak.
...Ellenben ha odaírom a forrást, a nyilatkozót, akkor ez már az ő véleménye. (Médiaiskola, 1. lecke - ki mondta, hol mondta...)...
Igen, de en nem latom a hivatkozast a cikkre, igy kenytelen vagyok feltetelezni, hogy ezt on irta a cikkben megemlitett forrasok felhasznalasaval.
Amennyiben viszont ez egy masik cikk egy-az-egyben forditasa, akkor miert nem az szerepel a cim alatt?

GyMasa 2017.11.20. 11:32:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
...A transzneműséget genetikai okok idézik elő, nem a liberális fertőzés...
Az a baj, hogy a progresszivek csinalnak aldozatot beloluk, amikor elhitetik veluk, hogy orvosi kezeles helyett szabadsagharcot kell vivniuk.
Egyszeruen undorito, ahogy kihasznaljak ezeket az embereket...

Berelhetoreklamfelulet 2017.11.20. 12:14:11

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Te lehet, hogy ezt gondolod, de ha ezt nekik mondod, máris nácinak fognak nevezni, hogy milyen jogon mondod meg nekik, hogy ők milyen neműek...
Ilyen összetett dolgokat meg, mint genetika, ők nem hisznek el, szerintük ez választás kérdése.

GyMasa 2017.11.20. 12:25:37

@Berelhetoreklamfelulet:
...szerintük ez választás kérdése...
Jah, es megcsak nem is az oveke, hiszen szuleteskor (!!!) az orvos rendeli hozza a nemet a gyerekhez.
Azt' ugye az meg nyilvanvalo, hogy egy orvos nyilvanvaloan tevedhet.
:-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.20. 13:14:49

@Berelhetoreklamfelulet:

Annyian és annyi minden miatt neveztek már engem nácinak, hogy hozzászoktam, fel sem veszem. A nácikártya olyan fegyver, amely annál többet veszít hatékonyságából, minél többször használják.

Amúgy épp most én is használom egy másik blogban, ahol arról folyik a beszélgetés, hogy a baloldalnak akár a Jobbikkal is össze kell fognia Orbán megdöntése érdekében. Azzal a Jobbikkal, amelyet ugyanők nemrég még nácinak, antiszemitának stb. bélyegeztek meg.

Ez itt nem az a blog, nem akarom itt félrevinni a beszélgetés témáját, sak megemlítettem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.20. 13:20:29

@GyMasa:

A társadalom atomizálásához minél több apró, ellentétes érdekű kisebbséget kell találni - ha nincs elég, akkor kreálni -, majd az igazságtevő pozíciójába helyezkedni. Az ősi divide et impera, semmi más.

GyMasa 2017.11.20. 23:03:24

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ó, ezekben a témákban vannak kiváló előadók a Youtube-on!
Ehun-e egy pont, ami éppen az USA bűnözésről is mutogat pontos, hivatalos adatokat.
(pl. a fekete-feketét, meg a fehér-fehéret gyilkosságok száma szinte ugyanannyi, holott fehér emberből 5x több van az országban, meg ilyenek...)
www.youtube.com/watch?v=iBXz4lgyO4A

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.21. 00:02:20

@GyMasa:

Kb. a 22. perctől. Fájdalmas a néger pasas "érvelése". Egyben szomorú szembesülni azzal, hogy épp azokból süt a legundorítóbb rasszizmus, akik a velük szemben alkalmazott rasszizmusra panaszkodnak.

Azért a 30. perc táján a néger szépen besétált a műsorvezető csapdájába - pontosabban saját maga csinált magának csapdát a műsorvezető szavaiból. :D

Köszönöm a linket. :)

GyMasa 2017.11.21. 09:06:04

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Sargon-t meg Tucker-t erdemes nezni...
Pont az ilyenekbol csinalnak hulyet :-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2017.11.21. 13:57:06

@GyMasa:

Nem ismerem őket, de rájuk keresek a jútyúbon.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) egészség (92) Egészség (16) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) Élet (3) élet (42) életkor (3) életminőség (3) Életmód (19) életmód (154) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) film (36) Film (8) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) földrajz (7) Földrajz (4) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) gondolkodom (48) Gondolkodom (7) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) Holokauszt (5) holokauszt (17) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) kulturtörténet (11) kultúrtörténet (56) Kultúrtörténet (3) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) társadalom (185) Társadalom (31) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) Zene (146) zene (31) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása