Ki az a szülő, aki nem segít a gyereknek a leckeírásban, főleg az évvégi értékelés előtt, legyen az a gyerek általános vagy középiskolás? Segíteni kell, de nem mindegy, hogy milyen mértékben – állapította meg egy kutatás, amelyet a finnországi Jyväskylä egyeteme végzett.
A kutatók 2-4. általános iskolások helyzetét vizsgálták és megállapították, hogy minél több lehetőséget kapnak a gyerekek arra, hogy egyedül birkózzanak meg a házi feladattal, annál jobban törekszenek arra, hogy sikerüljön. A szülők ezzel a magatartással ugyanis kifejezik a gyerek felé, hogy bíznak a képességeiben. A segítség viszont, főleg, ha a gyerek nem is kéri, azt sugallja, hogy nem tartják képesnek a feladat önálló megoldására – magyarázzák a finn kutatók.
A szülő aggodalma sokszor szinte a gyerek helyébe lép, holott úgy kellene cselekednie, mint egy edzőnek, aki az edzés módjára, fontosságára, a cél elérésére kifejtett erőfeszítés szükségességére vezeti rá tanítványát.
Nem jó módszere a segítésnek az sem, ha a szülő tökéletessé akarja tenni a gyerek által megírt leckét, kijavítja abban az összes hibát. A gyerekek sokszor jobban félnek a lecke szülői értékelésétől, mint a tanárétól, aki tudja, hogy a hibák ennek a kornak a velejárói.
Tanácsos a szülőnek a pedagógussal megbeszélni, hogy melyek a diák gyenge pontjai és arra koncentrálni, nem állandóan ellenőrizni .
Mivel a gyerekek nagy része hajlamos arra, hogy siessen a lecke elvégzésével, jó módszernek bizonyul, hogy a szülő felméri az elkészítéshez szükséges időt és ezt szabja meg hozzávetőleg a gyerek számára a tanulásra fordítandó időnek.
Ha a gyerek kifejezetten kéri a szülő segítségét, meg kell győződni arról, hogy valóban nem érti a feladatot és akkor el kell magyarázni, de nem szabad megcsinálni helyette – figyelmeztetnek az egyetem kutatói.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.