A genfi egyetem kutatói új módszert találtak ki, amely állításuk szerint nagyobb sikert eredményez a diákok többség által rettegett tárgy elsajátításában.
Tanulmányuk, a ZDM Mathematics Educationban jelent meg. Az ACe-Arithmecole-nak elnevezett program segít a diákoknak abban, ne intuiciókra, vagy informális ismeretekre hagyatkozzanak a feladatok megoldásában, hanem helyettük a matematikai elvekre támaszkodjanak.
A felmérés eredménye meglepő volt: azoknak a tanulóknak, akik részt vettek a programban, az 50,5%-a meg tudta oldani a nehezebb példákat, míg azoknak, akik az új módszert nem ismerték, csak 29,8%-a birkózott meg ezekkel.
Az iskolásoknak 6-7 éves koruktól kezdve olyan feladatokat kell megoldaniuk, amelyekben összeadások, kivonások vannak. Ilyenkor ösztönösen azokból a helyzetekből indulnak ki, amelyek a kísérő szövegekben szerepelnek. De ha a feladat bonyolultabb, ilyen módszerrel nem vagy csak hibás megoldáshoz jutnak – magyarázzák a kutatók.
Az absztraháláson alapuló matematika-tanítás iránt növekszik az érdeklődés a tanárok körében is. A kezdeti eredmények biztatóak és van esély arra, hogy a módszer elterjedjen.
Azért az sem árt, ha sok matematika-tanár emberi felfogása, a diákokhoz való viszonya is megváltozik. A matekfrászt nem utolsósorban az is okozza, hogy e tárgy oktatói között nem kevesen vannak olyanok, akik egyenlőséget tesznek a matematikához való viszony és az általános szellemi képességek közö
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
enrikokaruszo 2020.01.11. 10:13:27
legalábbis számomra:)
tonuzobakerdez 2020.01.11. 12:16:44
Nem mindegy ugyanis, hogy (1) elit- avagy (2) tömeges megélhetési matematika-tanításról/-tanulásról beszélünk.
Ahogy az idegen nyelveknél is. Van aki könnyen gyorsan megtanul pl.: angolul, bármelyik tetszőleges módszerrel. Van akin az n+1-dik "világmegváltó" módszer sem segít (és az utóbbiak vannak jóval többen, illetve az elmúlt 30 év brutális kudarca - lásd hozzá a különféle EU-statisztikákat - is mutatja, hogy nem tudunk tömegesen nyelvet oktatni).
Ahogy egyébként van akit a nyelvvizsgapapír izgat csak, van akit meg a nyelv rendes érdemi tudása.
Ráadásul az idegen nyelveknek megvan az a vonzó tulajdonsága, hogy a diákoknak közvetlenül látszik a haszonra konvertálhatósága, míg pl.: az Euklidesz-geometria kiterjeszhetősége jóval kevésbé hangzik izgalmasnak számukra, ab ovo is. (Más liga)
Szerintem rendszerben kell nézni a matek-témát is, ahol a módszer csak egy tényező, ráadásul megfelelő hatókör mellett csak. Ha valakinek nincs motivációja (pl.: mobilozás, tartalomfogyasztási addikció miatt), annak kvázi mindegy milyen módszerrel akar a legjobb matek-tanár is tanítani (hiszen előbb az addikcióból kéne kivonni a delikvenst).
Aki csak érettségi/felvételi miatt tanul matekot az jellemzően csak túlélni akar, a legkevesebb erőfeszítés árán.
Akinek gondjai vannak (középiskolában is!) az elemi számolásokkal az az absztrahalás sem fogja meghatni, hiszen túl kezdő szinten van hozzá.
És akkor innen jöhet a panaszáradat a túlterhelt tanárokról, kivéreztetett oktatáspolitikáról, akár fűtetlen iskolákról (napi problémákkal), rosszul terhelt (ám mértékében mégis túlterhelt) diákokról, stb.
Szerintem az alapok legyenek előbb tisztázva, a keretek legyenek világosak. A láncolat leggyengébb láncszeme legyen picit erősebb. Ott kéne legelőbb tenni, ahol legjobban fáj, ahol a legnagyobbat lehetne előrelépni leghatékonyabban. És ezek nem illuziók, mert rendszerváltás elött jó volt az ország matekban: úgy is, hogy nyertünk az olimpiákon, és az átlag szinvonal is jó volt (köszönhetően sok kiváló matek-tanárnak is).
Muhammad Balfas 2020.01.11. 15:40:49
/Rényi Alfréd/
Muhammad Balfas 2020.01.11. 16:20:45
fhdgy 2020.01.11. 18:25:05
Hülye az iskola, hülye a tanár, csak én és a gyerekem a helikopter.
Minek hülye évszámokat magolni, miért kell tanulni, hisz a google..-
A matematika meg tök fölösleges, soha életemben nem volt rá szükségem.
A szülők elszomorító hányada csak azt szeretné, hogy az iskola gyerekmegőrző, játszósarok legyen, az ő csemetéjék ne kínozzák azzal, hogy még tanulni is kelljen.
Félreértés ne essék, nem vagyok tanár, csak tudom, hogy a társadalom tanárok nélkül vagy lehülyézett tanárokkal csak a saját sírját ássa!
fhdgy 2020.01.11. 18:31:16
midnight coder 2020.01.11. 19:24:10
És persze a nádpálcát.
Muhammad Balfas 2020.01.11. 19:34:36
index.hu/tech/2018/03/06/kitiltjak_a_mobilt_a_francia_iskolakbol/
---
CoolKoon 2020.01.11. 20:12:20
CoolKoon 2020.01.11. 20:20:07
De nem. Ehelyett mindenki sunnyog, és reszket, mint a nyárfalevél, hogy mi lesz, ha. Hát ez lesz, ha minden marad a régiben.
2020.01.11. 20:54:48
Muhammad Balfas 2020.01.11. 20:58:30
Figyu! Itt kitörne a forradalom.. A "demokratikus ellenzék" utcai megmozdulásokat szervezne..Reaktiválnák Pukli Pumuklit és a Fekete nővért, és természetesen az ordenáré szüzet, Nagy Blankust.
Egy kurva iskolaköpeny miatt. Ez egy ilyen ország..:)
Muhammad Balfas 2020.01.11. 21:00:01
énisfélek 2020.01.11. 21:03:13
Muhammad Balfas 2020.01.11. 21:08:48
Bambano 2020.01.11. 21:44:01
mi lesz veled liberalizmus... :P
fhdgy 2020.01.11. 21:48:09
Amilyen az ország, olyan az oktatás. Ha egy országban, egy társadalomban mindenki sunnyog, mindenki ügyeskedik, akkor miért lenne más az oktatás?
Nem lehet az országot, társadalmat külön kezelni oktatástól.
Az oktatásba az ország, a társadalom tükröződik vissza.
Az más kérdés, ha meg akarod a társadalmat változtatni, akkor azt az oktatásban kellene kezdeni, de ez kemény dió!
Bambano 2020.01.11. 21:48:20
egyébként azon is el lehetne már kezdeni gondolkodni, hogy matekot írunk vagy mateket. vegyes hangrendű szavak toldalékolásánál az utolsó magánhangzó hangrendje határozza meg a toldalék hangrendjét.
fhdgy 2020.01.11. 21:55:58
Bambano 2020.01.11. 22:10:39
fhdgy 2020.01.11. 22:15:52
Mit ér az olyan szabály, ami alól több kivétel van, mint "bevétel"?
tonuzobakerdez 2020.01.11. 22:37:12
Alzheimer-kór megelőzésére, meg agyi karbantartáshoz nagyon jó a rejtvényfejtéstől a matekig sokféle ilyen jellegű agyi tevékenység.
Megfordítva az agyi tespedés hosszú távon torzuláshoz vezet, legalábbis a szakirodalom szerint.
Az persze nyilván kérdés, hogy iskolában hogyan kéne e téren a friss diákagyakat stimulálni.
Speciel az absztrahálás (1) nagyon jó eszköz és (2) nagyon jó vízválasztó is tehetséggondozás szempontjából (szerintem).
Én csak annyit kívántam szólni, hogy ez nem generális csodaszer.
Én se ellensége se barátja nem vagyok az iskolaköpenynek (én annó nem utáltam).
„Utódja” megvan ma is az iskola-specifikus egyenruha, ami vizuális értelemben szándék szerint elmosná a társadalmi különbségeket.
Tapasztalati tény, hogy minél kisebb a jövedelmi/egyenlőtlenségi olló egy társadalomban, annál produktívabb lehet a társadalom.
Az iskolaköpeny kicsit ezt hozza be.
Meg oda lehet figyelnie a sajátjára a diáknak.
Ezúton csatlakoznék fhdgy hozzászólásaihoz is (nagyon egyetértek vele).
Meg nyilván Nyírjeslakóéhoz.
A mobiltelózás nem is elsősorban iskolában (ott menedzselhető), hanem azon kívül probléma, szerintem.
Ha egyszerűen minden mást kiszorít...
Ha a való élet helyett (torz?, magányos?) virtuális életet él a diák, ott a matek nem része az értelmezési tartománynak (tapasztalat).
Az előttem lévő korosztály olvasott (tévé és internet hiányában), nekünk már volt tévé, ami sok rosszat hozott, de nem annyit mint a mobil.
Én egyfelöl szerencsésnek érzem magam, hogy tudtam sokat olvasni (egyáltalán volt értelmes gyerekkorom).
Másfelöl szomorú vagyok, hogy elbujdokolhatok nagyságrendileg olvasottabb emberek mögött.
Ma már az olvasás, mint olyan ciki.
Ma már olvasás nélkül elvégezhető középiskola(!)
Egyre nagyobb kihívás a tömeges olvasás-megszerettetés.
Testközelből láttam, hogy megy át az oktatásban az Antigoné, vagy ahogy a diák mondja „antiganéj”.
A tévé, számítógép, internet sok-sok előnyt takar, mégis van egy tippoint, amikor már méregbe fordul át (ráadásul irreverzibilisen).
Nem gondolnám, hogy a stréberek ilyen szinten tarolnának (Coolkoon).
Természettudományos világversenyeken azért még mindig elég jók vagyunk, van is hátország hozzá.
Aki ráérez az ízére annak könnyebb és sikerélményt adó az olvasás, az angol, a matek.
A flowt nagyon el lehet kapni egy földrajzból is.
Csak ez mind-mind a tehetséggondozás szintje, ahol egyáltalán értelmezett a matekos absztrahálás.
És van mellette a lefelé nivelláló tönkretett általános oktatás.
Bambanővel is egyetértek: a mateknak van egy nagyon is gyakorlatias része is.
A (túlzott) mobilozás ezt is kinyírja, környezetemben látom miket tévesztenek a diákok.
Az én generációm csak a billió/billiárd környékén tévedt el nagyságrendek érzékelésénél (pláne, ha még az angol is befigyel)
Napjainkban?
Konkrét megélt friss élmény: január 29-dike után az ötödik nap január 34-dike.
(ilyet magamtól ki sem tudtam volna találni, ezt meg kellett éljem).
CoolKoon 2020.01.11. 22:46:32
CoolKoon 2020.01.11. 22:54:05
2020.01.11. 23:36:36
2020.01.11. 23:56:18
Muhammad Balfas 2020.01.12. 00:05:50
2020.01.12. 00:07:09
jellemzően jogi vagy orvosi pályára kerülnek (a stréber brigád), aztán a huszadik fogorvos után nekem kell kitalálnom, hogy skorbut miatt sorvad az ínyem.
CoolKoon 2020.01.12. 00:13:30
Nekem amúgy személy szerint nem lett volna velük nagyobb bajom, ha nem őket állítják elénk mintapéldaként, amitől minden egyes alkalommal herótom volt, amikor elmondták.
2020.01.12. 00:15:59
vagy wifinél megoldható az is, hogy egy szimpla kütyű minden kapcsolatot szétrug az iskola saját hálózatán kívül, amit rendesen fel lehet készíteni iskolai legál tartalmak kezelésére.
2020.01.12. 00:24:09
egyszeri szülői értekezlet után egyes tanárok gyorsan felismerték, kinek a seggét kell nyalni.
Hórukk 2020.01.12. 01:08:57
Bambano 2020.01.12. 01:27:12
Wildhunt 2020.01.12. 07:22:35
Bambano 2020.01.12. 07:51:58
röf 2020.01.12. 08:16:28
Ez a világ, ezek a generációk sokat kérnek, és keveset adnak.
És még az arcuk is hatalmas.
fhdgy 2020.01.12. 08:43:23
Magyarország jobban teljesít, működnek a reformok, stb. stb. Ezek a csodás eredmények eklatánsan meg is mutatkoznak az oktatás jobban teljesítésben, meg a működő reformjaiban. Vagy mégsem?
enrikokaruszo 2020.01.12. 08:43:54
Segna 2020.01.12. 09:38:01
Segna 2020.01.12. 09:43:45
Köszönjük meg a nyelvèszeinknek, hogy ezeket vagy pl. a hàrom helyen kèpzett e betûinket nem kell íràsban is jelölnünk! ;-)
Segna 2020.01.12. 09:53:08
68nyara 2020.01.12. 09:54:20
A matematikai tudás meg mindenhol elég problémás. A beosztottam itt Angliában, számológépet kért a 124+12 probléma megoldásához, és igencsak szenvedett mikor jeleztem neki, hogy oldja meg a nélkül. Nem angol volt az illető, nem is magyar.
Ja és matekot, ha már, mert az e,é, i, í, nem vesz részt a szó hangrendjének meghatározásában ha más magánhangzó is van a szóban.
Segna 2020.01.12. 09:59:42
fhdgy 2020.01.12. 10:15:49
A magyar nyelv elég "rendetlen", de ez ( is ) adja a szépségét!
Hogy valamikor milyen hangok voltak a magyar nyelvben, nem tudom, Még nem volt szerencsém egy honfoglalás környéki gramofonfelvételt meghallgatnom.
Bár az is érdekes lenne, hogy hogyan beszéltek eleink a nyelvújítás előtt. Ehhez mondjuk érdekes adalék lenne hallgatni egy-két szlavóniai magyar falu öregjeit. Nem vagyok nyelvész, de én csodálattal hallgattam/hallgatom őket.
fhdgy 2020.01.12. 10:30:43
Én is mondhatnám, hogy se a magyar irodalomra, se a történelemre, se a földrajzra, se a biológiára, se a kémiára stb. stb. nem volt szükségem. Neked nem volt szükséged a matematikára.
Szóval, ezek szerint semmit sem kellene tanítani, hurrá zárjuk be az
iskolákat, nem kell oktatás, mennyi-mennyi kudarc élménytől menekülnének meg az emberek.
Ezzel szemben én azt mondom, hogy nincs az a tudás, ami felesleges, soha nem tudhatod, hogy mikor lesz rá szükséged. Még úgy is, hogy észre sem veszed, mert a szemléleted részé vált. Szinte tudatalatti.
Pl. minek megtanulni történelmi évszámokat? Az az ember, aki mondjuk négy év gimi után nem tud 48-50 évszámot megtanulni és fejben tartani, felnőtt korára is, nekem nem kellene pl. könyvelőnek sem, mert nem fog tudni megtanulni, 10-20 gyakran használt főkönyvi számot, mozgásnemet stb. stb.
A következtetéseket nem vonom le, mert akkora lenne a felháborodás ezen a fórumon is.
fhdgy 2020.01.12. 10:35:15
Egy: A hozzászólás mező fehér alapon világos szürke. Qrva nehezen olvasható!
Kettő: szintén ebben a mezőben, bár görgethető, nehéz átlátni a beírt szöveget, mert keskeny is, de főleg kicsi a magassága.
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 10:41:40
De a problémáik ugyanazok. Addikció, a matek és általában minden tantárgy tanulásának hanyagolása, rendtartási, fegyelmezési nehézségek.
fhdgy 2020.01.12. 10:50:52
Pácienst megkérdezi az orvos, hogy mi a panasz.
Doktor úr, én mindenben olyan bizonytalannak érzem magam! Vagy talán mégsem?
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 11:26:11
Mellesleg mindig igazam van, de a tévedés jogát fenntartom!(-;
Muhammad Balfas 2020.01.12. 11:40:11
fhdgy 2020.01.12. 13:14:13
Wildhunt 2020.01.12. 13:38:26
2020.01.12. 14:56:40
a segélyhívás azonnal végrehajtható, ha az osztályterem helyi jammerén rácsapsz a nagy piros vészleállító gombra. gondolom nem a 112 call-centerében tartják a biológia órát.
Muhammad Balfas 2020.01.12. 17:20:44
CoolKoon 2020.01.12. 18:38:11
Muhammad Balfas 2020.01.12. 19:19:37
Igazamvanvagyigazamvan? 2020.01.12. 20:41:13
De a telefonok leadását sem tartom túlzásnak.
CoolKoon 2020.01.12. 23:57:28
Muhammad Balfas 2020.01.14. 10:52:03
Reactor 2022.04.24. 17:49:01
Az átlagember a komplett matematikának alig 10%-át használja napi szinten. Teljesen fölösleges a maradék 90%-t a nem erre orientált embernek legyömöszölni a torkán, aztán meg csodálkozni, hogy utálja a tárgyat és rossz jegyeket szerez. Tanulja meg az, akinek van ehhez affinitása...a mérnökök, programozók, Szász Marcik.
@fhdgy: A tananyag döntő többsége valóban orbitális baromság. Ismersz bárkit, aki mondjuk azzal keresett 50 ezerrel többet, hogy fejből megjegyezte az összes évszámot? Vagy hogy hány kilobájt ciánhiper-hidrooxid semlegesít hány dzsul sósavat? Vagy hogy Mucsaröcsöge-Alsó milyen éghajlati besorolás alá esik? Mert én nem - pedig igen sok embert ismerek.
Akit érdekel az adott téma, az tanulja meg fakultatívan a saját szakállára. Aki meg nem, az mehessen már haza a 3. óra után.
@tonuzobakerdez: Az olvasást nem úgy kell megszerettetni a diákkal, hogy bugyuta és unalmas könyveket erőszakolunk rájuk, mert úgymond "a világkultúra része". Kit érdekel? Ha nem érdekel, nem fogom elolvasni. Érdekes, a Robinson-t, vagy a Pál utcai fiúk-at senki nem erőszakolta rám, mégis elolvastam magamtól. Vagy ott van Stephen King. Fantasztikus könyveket ír. Ponyva, meg horror? És akkor mi van? Nem minden ember kerül attól orgazmusközeli állapotba, hogy klasszikusokat olvasson, amiknek zéró relevanciája van a jelenlegi korunkra, nemhogy még elemezgesse is fejezetenként és hülye mögöttes üzeneteket keressen benne, amiket az eredeti szerzőnek esze ágában se volt belerakni.
@: Akkor könyvet fog olvasni stikában a pad alatt. Vagy kistetrisszel játszani. Vagy csak simán firkálgatni hímtagokat a füzetébe. Ezt te sehogy meg nem oldod.
Nem lenne egyszerűbb, hogy mindenki azt tanulná, arra az órára járna be, ami actually érdekli is? És akkor máris nem lenne probléma, ha az unatkozó, érdektelen nebuló okostelefonozik a pad alatt.