Írolvasgondol

Göbölyös N. László blogja

Készüljünk fel arra, hogy el kell búcsúznunk a nyugdíjba vonulás gondolatától

ric-edelman-truth-about-money.jpg

A technológia a 21. században olyan gyorsan fejlődik, hogy el sem tudjuk képzelni, milyen lesz a világ pár évtized múlva.

Ric Edelman, az Edelman Financial Services, az Egyesült Államok egyik vezető pénzügyi tanácsadó cégének alapító-elnöke szerint a mesterséges intelligenciának, a machine learningnek, a nagy adatbázisoknak, a robotikának, a 3D nyomtatásnak, a bioinformatikának és a nanotechnológiának köszönhetően minden, amit a jövőről elképzelünk, téves, főleg azért, mert a technológia növeli az emberek életkorát.

„Elképzelhetetlen, hogy elmenjek nyugdíjba 65 éves koromban és 120 éves koromig így éljek, vagyis 50 évet munka nélkül töltsek el – nyilatkozta a Business Insidernek – Elkezdünk a lineáris életmodellről – megszületünk, iskolába járunk, dolgozunk, nyugdíjba megyünk, meghalunk – áttérni a ciklus életmodellekbe, amelyekben tanulunk, dolgozzunk, élvezzük a szabadidőt ismétlődő ciklusokban egész életünkben. De kompenzációképpen 80-90 éves korig dolgozni nem lesz olyan félelmetes, mivel a technológia hosszabb ideig rendben tartja az egészségünket.”

Edelman szerint így ahelyett, hogy takarékoskodnánk azért, hogy 65 évesen elmehessünk nyugdíjba, és ez az összeg elég legyen 20 évig, rövidebb távokra, különböző célokra fogunk pénzt gyűjteni. Ez lehetővé teszi majd, hogy több szabadságot iktassunk a munkaperiódusok közé. Ezek az időszakok akár több évig is tarthatnak majd és ez idő alatt új ismeretekre, akár új szakmára is szert lehet tenni, amelyek lehetővé teszik, hogy az emberek sokáig aktívak maradjanak.

„Ez szórakoztató, kellemes valóság lesz, a társadalomnak is hasznára fog válni. Hogyan nem lehetne nem szeretni ezt a perspektívát?” – teszi fel a kérdést Edelman.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

232323 2020.08.01. 15:12:41

ha van annyi gempa h a rossz esetben se *kelljen* dolgoznia az embernek a megelhetesert... akkor okes lenne dolog. igy csak dolgozz es stresszelj a halalodig van.

sorryka

benderklon 2020.08.01. 15:28:43

És a géppek?Mindent tudnak majd helyetünk csinálni.Szerintem,más pályán fog az emberiség mozogni.Munka alapu társadalom megszünik.

Khonsu 2020.08.01. 16:09:31

@benderklon:

Valahogy úgy. Az lesz az igazi "fogyasztói társadalom", amikor az emberek lényegében csak azért lesznek, hogy keresletet generáljanak az alapjövedelmükből. Dolgozni azok fognak, akik olyat tudnak, amit a gépek (még) nem. Ők viszont vagyonokat keresnek majd.

tatárfejű kutya 2020.08.01. 16:22:58

@benderklon: "Munka alapu társadalom megszünik."

pedig ennek épp az ellenkezője zajlik az utóbbi 20 évben...Én azt látom, hogy évről ébre egyre nagyobb fizikai és szellemi teljesítményt várnak el a munkahelyek a munkavállalóktól. Legyen az humán terület vagy egyszerű gyári termelés.
Az általad említett jelenség, csak a társadalom egy kis szeletét érinti, talán a 20-30%-át a munkavállalóknak, akik kiváltságos státuszban vannak, a többieknek évről-évre újabb plusz terhekkel kell megbírkózniuk. Legyen ez a nyugati félperiféria, vagy Bajorország, teljesen mindegy!

tatárfejű kutya 2020.08.01. 16:31:23

Viszont a cikk állításával 100%-ban egyetértek...a nyugdíjbavonulást már a mai 30-40 es generáció is elfelejtheti, a fiatalabakról nem is beszélve!
Gyakorlatilag az élethosszig tartó tanulás, amit már sok éve szajkóznak a szociológusok-közgazdászok, egyre inkább aktuális lesz.
Biztos,hogy még 60 évesen is új szakmát -hivatást kell elsajátítania az embernek a jövőben...ha mondjuk egy kőműves 55-60 évesen már nem bír fizikai munkát végezni, akkor el kell mennie biztonsági őrnek vagy kamionsofőrnek, ami fizikailag nem annyira megterhelő stb...

Szalay Miklós 2020.08.01. 16:39:20

Nem a 3D nyomtatás is a lényeg, hanem a demográfia. És hogy milyen hosszabb távú tendenciák tapasztalhatók a társadalomban, milyen okokra vezethető vissza a társas kapcsolatok jelenlegi helyzete, a kevesebb gyerek, a demográfiai problémák, arról lásd ezt:

egyvilag.hu/temakep/101.shtml#p13

benderklon 2020.08.01. 17:00:04

@tatárfejű kutya: Eröteljes a törekvés a teljes géppesitésre.Most még fizikálisan szükség van az emberre.De késöbb?AI fejlödése ismeretlen.Bármilyen munka,ez vonatkozik akár szellemi vagy fizikai szerintem helyetesithetö lesz.Alapjövedelem lesz,ez biztos.De akármilyen hülyén hangzik.Engem a Wal-E megfogott ezzel.bocs a hibákért,2 gyerek ugrál körülöttem.

midnightcoder2 2020.08.01. 17:00:38

@tatárfejű kutya: 10 év múlva már nem biztos, hogy lesznek kamionsofőrök, és biztonsági őrből sem annyira a 65 éves a nyerő. Az öregebbekről nem is szólva. Józsi bácsi amint majd járókerettel kergeti a tolvajt... Ráadásul addigra a fiatalabbaknak sem nagyon lesz melója.

Az ilyen jóslatoknál mindig felmerül a kérdés, hogy ki a bánat akarna egy 70 éves embert foglalkoztatni ? A másik vicc a 120 év. Persze... A dokik ma is kb. azt tudják amit 50 éve, csak picit jobb diagnosztikai eszközökkel, hála az IT fejlődésének. De erősen kétlem, hogy 20 éven belül ezek a lúzerek tudnának bármit kezdeni az olyan problémákkal mint a rák, a a cukorbetegség, a csontrendszer problémái, az erek meszesedése, az izmok sorvadása, a szellemi leépülés.
Edelman bácsi is pont úgy meg fog halni 7x vagy jobb esetben 8x éves korában mint bárki más, és ez nem a dokikon fog múlni, hanem a génjein amit a kedves szüleitől örökölt.

Lesi_the_Globetrotter 2020.08.01. 17:06:10

Ez mekkora égbekiálltó baromság. Amikor a pénzügyi szakértő megmondja meddig és milyen egészségi állapotban fogunk élni, mi? :D :D :D

benderklon 2020.08.01. 17:07:03

Ja hát pl.Kamionos élet.Már most van törekvés 1ember elöl,4kamion utána automatán követi.késöbb erre sincs szükség.De késöbb?Én a robotból is rengeteg érdekeség kiderül.És ez az emberi fantázia.Élöbben a változás még durvább lesz.kb.100év?nem ismerünk rá az életre.

benderklon 2020.08.01. 17:12:59

@midnightcoder2: Minden testrész hetesithetö lesz.Akkár bionikus,sima gép részekkel.Ismeretlen faktor,rengeteg kérdés.Ely de megnézném.

tatárfejű kutya 2020.08.01. 17:31:43

@benderklon: az alapjövedelem szerintem is elkerülhetetlen lesz, csak az a kérdés, hogy hozzánk ide az Észak-Balkánra mikor érne el, ha valaha is elérne...az a gyanúm, hogy amíg a nyugat-európai "magországok"ban ezt tényleg bevezetik, addig a volt szocialista országokba ki fogják telepíteni azokat a munkaintenzív szektorokat és gyártásokat, amihez szükséges az emberi erő., amit nem tudnak majd a robotizációval kiváltani. (ahogy már kb 1990-óta is hozzánk telepítik ezeket a szektorokat)

nyerafidesz 2020.08.01. 17:32:02

A nyugati típusú ember már önmagát sem reprodukálja, Egy ilyen családban átlagosan 1,5 gyermek születik. Ki lehet számolni, hogy pár évtized múlva kik is lesznek azok akik meghatározzák a jövőt. Már ha addig nem tör ki egy véres, nagy háború.

nyerafidesz 2020.08.01. 17:32:57

@benderklon: Ja. Vibrátor már régóta van.

nyerafidesz 2020.08.01. 17:34:35

@midnightcoder2: Még a megoldást sem tudjuk egy olyan vírus ellen, amit a szappan simán elpusztít.

kunzoo 2020.08.01. 17:35:26

@benderklon:
Szerintem az emberiség nagy ugrása a huszadik század elején volt. Villanyáram, gépesítés, távközlés, tömegkommunikáció, mobilitás.

Azóta milyen áttörés volt? Csak valamivel jobbak lettek a dolgok, újak nem nagyon jöttek. Jobb lett a kocsi, a repülő, a telefon stb. Az agyonhájpolt villanyautó akkor is megvolt!

Sokszor összekeverjük a fejlődést a növekedéssel.

tatárfejű kutya 2020.08.01. 17:39:23

@midnightcoder2:

"kamionsofőrök, és biztonsági őrből sem annyira a 65 éves a nyerő"

Személyes tapasztalatból hoztam a biztonsági őrös példát, mert nagyapám is közel 80 éves koráig dolgozott éjjeliőrként, és ez nem most volt, hiszen a 90-es években halt meg.

A mai monitoros figyeléshez nem kell fizikai erő, ha pedig gáz van, beriaszt és jönnek a jardék.

Gyárakban sem ritka a 60+-os operátor, akiknek csak pár év kell a nyugdíjhoz, és nem találnak más munkát, mint a gyári betanított munkát 3 műszakban. Hihetetlen, hogy ennyi idősen emberek 3 műszakban dolgoznak, de komoly, saját szememmel láttam. Hallomásból nem hittem volna el. Persze a teljesítményük nem olyan, mint egy 30-40 évesé, de a multi kap rá támogatást és gyakorlatilag ami értéket előállítanak a cégnek, az tiszta + már a támogatás miatt. És ez tömegesen jelen van kelet-magyarországi multiknál már manapság is.

tatárfejű kutya 2020.08.01. 17:44:01

@nyerafidesz:

"A nyugati típusú ember már önmagát sem reprodukálja, Egy ilyen családban átlagosan 1,5 gyermek születik."

De őszintén...ni a francnak kellene egy családba 4-5 gyerek? vagy akár "csak" 2-3 is? Mit fognak ezek az emberek ha felnőnek csinálni?
Nincs szükség annyi emberre, mint a 60-70-es években...amit a TSZ-ben 10 ember lekaszált 1 nap alatt, azt ma egy traktor lekaszál kb 2-3 óra alatt.

El kell fogadni, hogy nincs szükség 10 millió emberre a mai Magyarországon, mert nem tudnánk nekik értelmes munkát adni? Vagy azért szülessenek meg, hogy ágytálazzák a német nyugdíjast? Vagy azért , hogy legyen munkása a német multinak magyarországon?

gabiiii 2020.08.01. 17:46:24

A 30-40 évvel ezelőtti jóslatokból lényegében semmi sem valósult meg. Kb. ennyi az esélye a mostani jóslatoknak is.

ArriMédesz 2020.08.01. 17:49:55

Elképzelhetetlen, hogy elmenjek nyugdíjba 65 éves koromban és 120 éves koromig így éljek, vagyis 50 évet munka nélkül töltsek el "

az emberek többsége nagy valószínűséggel 120 éves koráig él, nem 70-90 évig.
hogyne.

2020.08.01. 17:53:46

@tatárfejű kutya:
"Személyes tapasztalatból hoztam a biztonsági őrös példát, mert nagyapám is közel 80 éves koráig dolgozott éjjeliőrként, és ez nem most volt, hiszen a 90-es években halt meg.

A mai monitoros figyeléshez nem kell fizikai erő, ha pedig gáz van, beriaszt és jönnek a jardék. "

Épp azért volt szükség a nyugdíjas éjjeli őrökre, mert ugyan komolyabb betörési szándék ellen ők maguk nem tudtak volna mit tenni, de mégis ott voltak, figyeltek, ha valaki random be akart menni, megkérdezték mi a fenét akar, ha gond volt, hívták a rendőrséget. Éppen ez az, amire nem lesz szükség, illetve egyre kevésvé van most is, hiszen ez a része a munkának automatizálható. Eleve nem helyszínen fogja nézni a monitorok előtt a szekus, hogy mi a helyzet, hanem automatikus megfigyelés lesz, annak emberi kiegészítésére meg sokkal kevesebb ember kell.

A gyári operátorok jó részének a munkáját meg már nagyon régen gépekkel helyettesítik, csak közben egyre több lett a termelés, azonban az is korlátos, az ilyen munkahelyek Kínába, illetve Kelet-Európába helyezése csak átmeneti időszak, a jövőben sokkal kevesebbre lesz szükség.

A robotok elveszik a munkánkat persze butaság társadalmi szinten, de csak akkor az, ha az oktatást fejlesztjük, kár hogy Magyarország jelenleg erős tagadási fázisban van ezen a téren...

2020.08.01. 17:54:42

@tatárfejű kutya:
Egyetértek, embertől független erőforrások jelentenek gazdasági felső korlátot, vagyis ha fele annyian lennénk, jobban élnénk.

midnightcoder2 2020.08.01. 17:56:44

@tatárfejű kutya: "A mai monitoros figyeléshez nem kell fizikai erő, ha pedig gáz van, beriaszt és jönnek a jardék."

Ezt már ma meg tudja oldani az MI, nem hogy 10 év múlva. Amúgy én is láttam a postán 65+-os biztonsági őrt. Vicc. Ahogy a 70 évesen három műszakban dolgozó nagypapa is, miközben egy rakás ember támaszkodik az ásóra a közmunkán, és már ez is nagy előrelépés a farkából is megél dologhoz képest. De ez utóbbi azért szerencsére változóban van, de ez azt is jelenti, hogy a 70 éves nagypapának nemigen lesz esélye labdába rúgni.

benderklon 2020.08.01. 18:17:55

@kunzoo: Az áttörést az ürverseny és a kimerithetettlen nyersanyagok hozzák el.Fáradó és ezért 24/24órás termelésre maga az ember alkalmatlan.Termelni egyre többet kell majd ahogy kirajzik az ember a csillagközo térbe.

Bela Voltam 2020.08.01. 18:26:22

"mivel a technológia hosszabb ideig rendben tartja az egészségünket”

Max. a kivaltsagos felso tizezeret, akik kepesek megfizetni. A magyar egeszsegugyet meg nyilvan nem ismeri.

nemecsekerno_007 2020.08.01. 18:28:32

@Lesi_the_Globetrotter: A felsorolásából látszik, hogy mibe fektetett pénzt és ugyanabból akar profitot. Szimpla sales-es duma.

nemecsekerno_007 2020.08.01. 18:31:15

A kérdés mindig ugyanaz mint száz éve; kik fognak diszponálni az új erőforrások felett?!? Mert a gazdagok egyre gazdagabbak lettek ez idő alatt.

kocsisj 2020.08.01. 18:35:37

@tatárfejű kutya: A szakmák, amikről írsz teljesen jelenkoriak (Vagy már most is múlt koriak). 20 év múlva kb annyit tudnak majd róluk, mint mi a tilolásról vagy faszén égetésről

Kicknick 2020.08.01. 18:42:44

Nyehehe...IT-sként mondom hogy bromira ökörséget beszél az ember. Amit én csinálok arra 15 éve azt mondták hogy 2015-re automatikus lesz mint rendszer, nem kell hozzá ember.
Ehelyett egyre több a bug, mert ami probléma meg kihívás volt akkor azt ugyan hellyel-közzel megoldották, de annyit fejlődött a világ hogy nincs sem mennyiségileg sem minőségileg ember aki lefejlesztené hozzá a technikát. Vagyis van de ahhoz még több IT-s kell aki karbantartja, debudolja, stb :D És akkor még nem beszélltünk arról hogy éves negyedéves szinten jön a patch ami nem megy fel magától.
És ez még csak a softwer. Az egyre nagyobb hardware igényt egyre nehezebb kiszolgálni legalábbis üzleti szempontból. Az ügyfél olcsó szolgáltatást akar, a support cég próbál spórolni de akkor limitált az erőforrás, viszont fizetni senki nem akar. Az eredmény hogy kell a szakember aki megoldja hogy sakkozik a lehetőségekkel.
Aztán amikor azt hiszed hogy minden ok akkor elromlik, bugos lesz, lecrashel...és még több ember kell. Persze olyan aki gondolkodik nem olyan aki a biztonsági őr e teszkóban...

kunzoo 2020.08.01. 18:48:36

@benderklon:
Űrverseny? A kilencvenes évek óta jószerivel csak vegetálás van, a jenkik még ott sincsenek ahol akkor voltak. A Hold újbóli meghódítása vágyálom csupán, emiatt a Mars is csak álom. Igazából apró kacatokkal szórjuk tele a föld környékét (Elon Musk) a szuperszonikus utasszállítás is a múlté.

benderklon 2020.08.01. 19:18:32

@kunzoo: A magáncégek már készülnek a aszteorida bányászatra.ritka földfémek miatt,hatalmas verseny lesz.Igen amerika ,oroszok bukta.Magáncégek viszint tele vannak pénzzel.újak is vannak,India,kina,japán,pakisztáni.stb.Emberélet nem számit.Nyomulnak.Ez az én szerény véleményem.Élet majd eldönti mi a jövö.

PánikOszlató PajSzer DokTrína ÉszBe VésŐ 2020.08.01. 20:32:06

OFF

@benderklon:
Első körben a túlélés lenne a legfontosabb, ehhez viszont nem a csillagközi
térben kellene gondolkodnunk. Butaságnak ítélem azt is, hogy ennyire erőltetik
a Mars-ot, mert irreális mennyiségű erőforrás ráfordításával akarnak odavinni
annyi nyersanyagot és miegymást, amivel talán (és itt a fő hangsúly a TALÁN szón),
tehát talán újraépülhet a civilizáció. Holott semely nemzet tudósa nem tudott
eddig biztatót mondani fiziológiai szempontból, hogyan lehetne áthidalni
például a marsi (csekély) gravitációt.
A hosszabb távú túlélés érdekében előbb a Föld körül kiépített komplex bázis(!!!)
létesítése lenne az elsődleges úgy, hogy ha tényleg akkora gebasz adódna
(tekintsünk egy bármikor bekövetkező földrengés + vulkánkitörés + szökőár
kombinációból álló egyszerű kataklizmát), akkor kimenthető lenne 1-2-pár millió
földlakó, akik 1-2-pár évszázadig kihúzzák ott, és onnan "biztonságosan"
térhetnek vissza (ebben a példában konkrétan akkor, ha újra elült a por).
Ha ezt a rendszert, már hiba nélkül tudnánk produkálni tetszőleges hosszú
időtartamon át, mindezt akár többször is egymás után, na akkor azután már lenne
értelme a csillagközi barangolásnak, bár akkor sem egy-kettő-hóóó-rukk módon
kellene megpróbálni a más bolygóra való átköltözés mutatványát, mert ahhoz még
(szerintem) meglehetősen aprócska gyermekcipőben jár még ez az emberiség.

ON

tatárfejű kutya 2020.08.01. 21:05:06

@Bandibacsi34: ha jobban utána gondol az ember, nagyon sok minden megvalósult az elképzelt dolgokból, igaz, nem pont olyan formában, ahogy a festő gondolta...

midnightcoder2 2020.08.01. 21:11:15

@Bela Voltam: "Max. a kivaltsagos felso tizezeret, akik kepesek megfizetni. A magyar egeszsegugyet meg nyilvan nem ismeri. "

Ez sajnos kb. úgy működik, mint a viccben: Tudsz úszni ? Nem. És ha megfizetik ?

flydomi 2020.08.01. 22:11:32

Bruahhahaha.
De szep alom. :))
Jo,ha ennek a embernek nem nevezett vegbel termeknek van olyan 50 eve. :))
Gazdasag osszeomlik,mert egy elcseszett fogyaszto alapu tarsadalomban kell elnunk,ami kizsigereli minden teren a bolygo eroforrasait es a rajta levo elolenyeket is.Pluszban onpusztito ez a vegbel termek. :)
Az meg mar mellekes,hogy a klimat szetcseszuk,igy a termeszet ledozerolja ezt a vegbel termeket.:))

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2020.08.01. 22:27:57

A posztoló rohadtul nem gondolta át amit írt. Csak a hülye politikusoknak fogja az ötleteket adni az ilyen cikkekkel akik egy kis politikai haszon reményébe szépen beterjesztik majd az ilyen hülye embertelen javaslatokat. Csak gondolj bele jó ember mi lesz akkor ha amit feltételezel megvalósul. Egyre kevesebb embernek lesz munkája, mert nem kell annyi melós. Már ma sem tud elhelyezkedni egy 55-60 éves ember sehol mert nem veszik fel sehova, sőt az önéletrajzára sem válaszolnak. Akkor amikor majd 30-40 éves korosztály tömegeinek nem lesz munkája, akkor ki a fasznak fog kelleni a 70-80 éves ember mint munkaerő. Képezze tovább magát? Ez egy agyrém. Ennyi idősen egy ember jó ha saját erejéből kitalál a vécére nem hogy még dolgozzon. Az alapjövedelm is csak egy vágyálom, abból sem lesz soha semmi, mert azt a pénzt is meg kell termelni. Még egy normális társadalomban is gond ez, akkor képzeld el, hogy magyarisztánban ahol a politikusok pofátlanul ellopnak mindent, akkor azoktól vársz te alapjövedelmet? A világ minden országában van korrupció, vannak tolvajok. Nincs kivétel. Az emberi genomba van belekódolva a bűnözési hajlam. Na és akkor beszéljünk arról, hogy aki 45-50 évet ledolgozott kemény fizikai munkában, az már most 50 évesen rokkant ember, Aki az irodában növeli a valagát évtizedeken át az sem egészséges mert ennyi idősen csak a kivételes genetikával megáldott emberek tudnak egészségesek maradni. Ez a poszt nem szól másról, mint hogy hergeljük a népet, egy pár hülye meg majd ugrik rá, és ezzel növeli az olvasottságodat. Szégyen rád nézve kedves posztíró, hogy ilyen aljassággal játszol.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.08.01. 22:45:54

Én biztosan nem megyek nyugdíjba, mert mire elérem a mostani nyugdíjkorhatárt, már rég az egekbe fogják emelni. De nem is baj, hiszen a kórházi magányos elmúlás helyett sokkal szórakoztatóbb a szeretett kollégák körében lefordulni a székről és egy búfelejtő italos buli keretében jobb létre szenderülni. :)
Ja, a politikusoknak sincs nyugdíjkorhatáruk? ;)

Örömhernyó 2020.08.02. 01:42:30

@tatárfejű kutya: Senki se alkalmaz 60 éves embereket. Attól, hogy 120 évig élhet az ember, ez nem jelenti, hogy az utolsó 40-50 évet egészségesen is éli majd le.
Aki 65 évesen nem tud nyugdíjba vonulni, azt nagyon rosszul fizették, lehúzták, nem volt képes megtakarítani.
Biztonsági őr és kamionsofőr tipikusan azok a munkakörök, amiket a robotok, mesterséges intelligencia, gépek átvesznek.
Teljesen más a fejlődés iránya, egyre kevesebb klasszikus értelemben vett munkás kell, a fiataloknak se lesz munkája, nemhogy 80 éves embereknek. Persze a globális háttérhatalom igyekszik elhitetni veled, hogy nagyon haladó, hipszter dolog 80 évesen új szakmát tanulni, mert a dolgoznod kell, hisz a nyugdíjmegtakarításaidat elkokainozta valami befektető, tőzsdegeci.

kvp 2020.08.02. 02:11:04

Az automatizacio elobb utobb eljut oda, hogy az emberek tobbsege egesz eleteben nem jut se munkahoz, se kepzeshez. Ez azt jelenti, hogy legjobb esetben is csak alapjovedelmet kaphatnak, ami a mai afrikai menekulttaborok szinvonalara eleg, fuggetlenul attol, hogy Afrikaban, Europaban vagy Amerikaban szuletett vagy el az illeto.

Innentol nem arrol lesz szo, hogy valaki nyugdijba vonulhat-e, hanem arrol, hogy egyaltalan lesz-e valaha munkaja vagy barmilyen kepzettsege. Akik gazdagok azok persze eldonthetik, hogy akarnak-e tanulni, dolgozni, stb. Akik pedig a szegenyek kozzul olyan szerencsesek lesznek, hogy tanulhatnak es dolgozhatnak, ok kenytelenek lesznek addig dolgozni amig csak kepesek ra, ugyanis ha mar nem kepesek dolgozni, akkor mehetnek vissza a nyomortelepekre (kozossegi szallasokra) segelyre (alapjovedelemre). Az ENSZ jelenleg tobb helyen teszteli a rendszert, hogy bejaratott es mindenhol konnyen bevezetheto legyen amennyiben sikerulne vilagkormanyt letrehozni.

ps: A 120 eves varhato elettartalom pedig varhato, de csak olyan gazdag es befolyasos embereknek akik kepesek ezt megfizetni. Ok lehetnek azok az elso emberek, akik kvazi orokke elethetnek majd a technologia fejlodesevel. Ez utobbi teljesen feleslegesse tenne szamukra az emberiseg 99.999%-at.

a távoli rokon 2020.08.02. 07:55:31

Van értelme görcsölni a 30-40 év múlva bekövetkező dolgokon? Elég rosszak a kilátások, nem biztos, hogy a nyugdíj lesz a legégetőbb kérdés 2050-ben...

apro_marosan_petergabor 2020.08.02. 08:38:07

A jövőbelátás izgalmas dolog, sokan szeretnék, keveseknek sikerül(t).
Bár az emberi életkor valóban növekszik, s a hozzátartozó egészségi állapot szintje is valószínüleg nőni fog, azaz a munkaképesség is - nem gondolom, hogy ciklikusság jelenne meg ebben a folyamatban.
Inkább egyszerű kitolódás lesz.
Amennyiben nem oldja meg az emberiség a legnagyobb problémát, a túlnépesedést (minden más ennek a következménye - ezt egyelőre még nemigen definiálták...), szükség lesz minden dolgos kézre - ez szintén a kitolódás irányába mutat.
Persze sok a különbség ajövedelmek, s a foglalkozások szerinti jövőképek között is. Azaz mindig lesznek leharcoltabbak, s pihentebbek, s olyanok akik válaszhatnak, s akik nem...

prolee 2020.08.02. 09:00:56

Nem tudom, hogy Ric Edelman mit szív, de én is kérek belőle. Megnéztem a pasi fellelhető fotóit, videóit és az a benyomásom, hogy ő egy ugyanolyan 62 éves vén fasz (én 59 vagyok), mint bárki más, csak nem tud szembenézni az öregedéssel. Az kevés lesz a munkabíráshoz, hogy durván retusál fotókat tol fel a netre magáról amerikai mosollyal. A mi generációnknak (itt KKEurópában legalábbis) arra kell felkészülnie, hogy: 1. nyugdíj nem lesz, mert a befizetéseinket ellopták, az utódaink pedig nem tudnak minket elfogadható életszínvonalon eltartani, 2. nyugdíj-takarékoskodni sem szabad, mert azt is ellopják majd, vagy elviszi egy válság, 3. a kiadások csökkentésével lehet kibírni majd az alamizsnából, ehhez viszont nyugdíjas korunkra be kell rendezkedni az energia, víz és élelmiszer önellátásra. A kötelező állami nyugdíj-takarékosság egy otromba szélhámosság és be kell tiltani.Sok ezer évig elvolt az emberiség állami nyugdíjrendszer nélkül. Tehát 60 körül vonuljatok vissza az önfenntartó tanyátokra, ne hagyjátok kicsinálni magatokat!

bontottcsirke 2020.08.02. 09:02:29

@tatárfejű kutya: 10 év múlva nem lesz munka, mert mindent robotok csinálnak, egyébként is te majd 70 évesen kamionsofőrködni fogsz? Ne röhögtess már. Egy 50 éves ember már munkaképtelen ebben az országban. Minek ennyit dolgozni? Milliókat nem keresel, akkor meg mindek? Untakozol otthon?

bontottcsirke 2020.08.02. 09:04:45

@prolee: pontosan így látom én is. Mindent ellopnak, úgyhogy marad a tanya meg kiadsz egy-két lakást oszt helókitti. Több lábon kell álnni az a nyugdíj, nem a magánnyugdíj amit szintén ellopnak vagy a vezetőség szétkokózza magát belőle Ibizán és prémium autókat vesznek meg kurváznak belőle.

teuer 2020.08.02. 10:06:33

Mikor bejött a rendszerváltás, a szakmámba csak 40 alatti embereket vettek fel. A cégnél, ahol dolgozom az átlagéletkor 50+(20fő)
Milyen szerencse, hogy a fiatalabbak nem akarják ezt a sz@rt csinálni, így van melóm, és többet keresek mint elött bármikor.
Münchenben láttam egy 60+ átlagéletkorú útépítő brigádot.

prolee 2020.08.02. 10:11:50

@bontottcsirke: Igen, egyetértek. A tanya, meg az ingatlankiadás is sok dologgal jár, nem azt jelenti, hogy ölbe tett kézzel ülsz egész nap. De nem vagy kiszolgáltatva alkalmazottként annak, hogy 60+ évesen ad-e valaki munkát, vagy el tudod-e végezni azt a munkát, ami van. Senki ne gondolja, hogy az íróasztal mellett végzett munka könnyű. Onnan is zsinórban rúgják ki azokat az embereket - munkajogilag támadhatatlanul -, akik nem hozzák a teljesítményt, nem hoznak elég ügyfelet, nem intéznek el elég ügyet, hibáznak, vagy nem tanulják meg elég gyorsan az új informatikai rendszerek használatát. És persze azt sem szeretném, ha bealvós/stroke-esélyes hetvenes taták vezetnék a kamionokat, így is nagyon sok balesetet okoznak. Nem szeretném, ha megkeseredett, türelmetlen, elavult tudású öreg tanárok tanítanák a gyerekeket, inkontinencia problémás nénik árulnák a fagylaltot, 90 éves bácsikák kevernék a maltert, vagy 80 éves szobafestők lépegetnének a létrán. Volt egy munkahelyem, ahol két, könyörületből felvett nyolcvan felé közeledő néni takarított. Dűlöngélve csoszogott szegény, mindig féltem, hogy elesik, felmosóronggyal törölte le az asztalomat, koszos, ragacsos volt minden két hónap után, még a ruhám is koszos lett. Végül mondtam a főnöknek, hogy nem kérek takarítást, magam fogok takarítani.

Szőrös Kaméleon 2020.08.02. 10:56:58

@teuer: Igazad van. Ne felejtsük el, hogy az átlagéletkor növekszik. A szalagmunkás/betanított munkás kiváltható tanulatlan bevándorlókkal, de a képzett munkavállaló nem. A finnyás, válogatós "csak-35-év-alattit-veszünk-fel" típusú munkaadók is rá fognak fanyalodni az idősebbekre. Nem az lesz a gond, hogy a képzett (!), hozzáértő idős ember (akár egy jó szakmunkás "szaki
bácsi") el tud-e helyezkedni, hanem az, hogy az egészsége bírja-e.
(Biztosan tud mindenki említeni idős villanyszerelőt, vízvezetékszerelőt, bádogost, aki különbül és olcsóbban elvégzi (elvégezné) a munkát mint a méregdrága, de vacak "gyorsszolgálat".)

Az orvoshiány már most nagy, sok doki 70+ évesen is aktívan dolgozik. Mivel a tudásukat kötelező szinten tartani (kreditpontokat kell szerezni meg tanulni az új gyógyszereket), ezért szerintem nem jelentenek akkora kockázatot, mint pl. egy 70+-os kamionsofőr.

Informatikus fejlesztőt is ismerek nyugdíjas fejlesztőt, aki szépen megél(ne) a maszek munkáiból, de már szívesebben pecázik a horgásztanyáján..

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2020.08.02. 12:13:32

@nincs1agy: Nem csak líraleopárd vagyok, hanem prózapárduc is. :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 12:19:05

@kunzoo: informatika, nuklearis fizika, nanotechnologia, genetika, stb.

nincs1agy 2020.08.02. 12:21:59

@Frady Endre: És a frappáns válaszok nagymestere is , ahogy elnézem..:)

prolee 2020.08.02. 12:24:18

@Szőrös Kaméleon: Nem is azzal van a gond, hogy egyes emberek, akik jól bírják, azok dolgoznak 70-80 éves korukban is. Az a baj, hogy ebből általános elvárás lesz, ami nonszensz. Az idős korban dolgozó orvosokról annyit, hogy ők jellemzően vidéki körzeti orvosok, akik a rendelővel egybeépített szolgálati lakásukból átbattyognak 8-12 ig rendelni, az orvosírnok minden adminisztrációt intéz, "gépből" írja a megszokott gyógyszereket, vért vesz, vérnyomást mér, stb. Aki kórházban, szakrendelőben dolgozik, azt pedig a csapat támogatja és kontrollálja.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 13:01:59

bocs de szerintem itt eleg sokan zagyvalnak.

a 120 eves elettartamot nem ugy kell elkepzelni, hogy a mai 60-70 evesen megroggyant, tobb kronikus betegsegtol szenvedo emberek elnek majd plusz 40-50 evet jelen allapotukban, hanem ugy hogy 100-110 evesen roggyannak meg. ma is elnek kozel ennyi ideig emberek, persze lehet mondani hogy ok a szerencsesek, de en inkabb azt mondanam hogy a korabban meghalok a szerencsetlenek, akiknek nem volt modjuk egeszsegesen elni vagy nem volt gyogymod/kezeles a betegsegeikre. az ido mulasaval ok lesznek a kivetelek, ehhez feltetel az ido mulasa is, azaz hogy valtozzon a tudomany es a szokasos eletvitel, valamint hogy ezek a generaciok megoregedjenek. ha ma adott lenne minden akkor is 100 ev lenne, mire tapasztaljuk a hatast ugye.

munka. nem vesz el csak atalakul. nem fogjak a robotok elvenni a munkat, belathato idon belul biztosan nem. azok a munkak szunnek meg amik konnyen kivalthatok gepekkel. es olyan munkak lesznek helyettuk amik nem. utobbiakba tartoznak nem csak a ma ismert foglalkozasok (pl orvos, tanar mindig volt, ma is van, lesz is egy jo ideig), hanem azok is amiket megtippelni se tudunk. jellemzo hogy jo esetben tobb informatikust, rosszabb esetben tobb kamionsofort vizionalnak egyesek. valojaban fogalmunk nincs. ahogy a kombajnok kora elott a parasztnak se volt fogalma arrol, hogy mi lesz az a mukormos vagy tevebemondo.

csillagkozi kirajzas. hat ehhez tenyleg valami isteni sugallat kene. azaz: valami olyan attores a fizikaban, ami lehetove teszi az odautazas nelkuli helyvaltoztatast. a hold ahol parszor mar jart ember, a mars ahol nem de akar jarhatna is, nulla tavolsagra vannak a csillagokhoz kepest. nem veletlen hogy a sci-fikben is inkabb a csillagkaput forszirozzak a gyors urhajok helyett.

benderklon 2020.08.02. 16:30:21

@droid_: Hát lehet sok minden zagyva.Fogalom zavarok vannak.Nem volt szó csillagközi kirajzásról.A Mars és a meteor bányászat,kolonizálás.Itt toporognak a hátso kertben már.20év mulva Marson akkarnak lenni.Egymást taposák hogy elsök legyenek.Az ürbányászat pedig 20éven belül beindul.Nagyon nagy biznisz.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 17:31:37

@benderklon: en meg szeretnek 20 evet elni, nem tudom te hogy vagy vele. meglatjuk mi lesz akkor kesz az urbanyakbol, meg a mars koloniabol :) szerintem jo sok ppt.

nincs1agy 2020.08.02. 18:32:54

@nyerafidesz: Na ez az. Megfelelő demográfia nélkül nemcsak az állami, hanem a magán nyugdíjrendszer is működésképtelen..

Khonsu 2020.08.02. 19:00:58

@kvp:

Szerintem a technológiai fejlődés során elérhetünk egy olyan pontra, ahol olcsóbb lesz az embert robotizálni vagy feltölteni a tudatát virtuális valóságba (tehát kvázi halhatatlanná tenni), és ezzel a társadalom hasznos és/vagy kevesebb erőforrást használatával fenntartható tagjává alakítani, mint ellátni élelemmel és kezelni a biológiai szervezete betegségeit. Szóval lehet, hogy a technológia kifejlesztését követően eleinte a szupergazdagok kiváltsága lesz, de szerintem röviddel utána, ahogy kitapasztalják és beindul a hozzávalók sorozatgyártása, kvázi kötelezővé válik, olyan lesz, mint a mobiltelefon és az internet. Aki elutasítja, az gyakorlatilag kilép majd a civilizációból és úgy marad életben, ahogy tud. Mehet Mad Max-et játszani.

2020.08.02. 19:22:21

@droid_:
"a 120 eves elettartamot nem ugy kell elkepzelni, hogy a mai 60-70 evesen megroggyant, tobb kronikus betegsegtol szenvedo emberek elnek majd plusz 40-50 evet jelen allapotukban, hanem ugy hogy 100-110 evesen roggyannak meg."

Pedig de, jelenleg az a trend, hogy a várható élettartam gyorsabban növekszik, mint a várható munkaképes élettartam. Ha a trend folytatódna (szvsz 120-ig nem fog), akkor ugyan nem 60-70 êvesen roggyannának meg, de nem is 100-110 évesen, hanem valahol a kettő között. Ráadásul ma sokkal többen végeznek szellemi munkát, mint anno, az agy öregedésének lassításában pedig gyerekcipőben jár az orvostudomány.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 22:01:24

@Zabalint: az agy oregedeset szerintem nem az orvostudomanynak kell megallitania hanem az egyennek, aktiv, ingerekben es kihivasokban gazdag szellemi eletvitellel. nem hiszem hogy lesz agy-fiatalontarto szer vagy agyranc-felvarras. amit ma latsz trendkent az a mult eletvitelenek eredmenye a mai orvostudomany tamogatasaval. a mai eletvitelnek majd 40-50 ev mulva latszik az eredmenye. es a mai eletvitel sincs meg ott, hogy optimalisnak lehessen mondani, legalabbis a nepesseg nagy resze szamara. az orvoslasrol nem is beszelve.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.08.02. 22:15:31

@Khonsu: a tudat "feltoltese" akarhova mar az a pont, amirol semmi mutatja hogy valaha lehetove valna. mint a csillagkozi utazas (egy konkret szemely, nem az emberi faj szamara). konnyen lehet hogy fikcio marad orokre.

Khonsu 2020.08.02. 22:35:35

@droid_:

Lehet, de ebben az esetben nem lesz esélyünk sem tartani a lépést az MI-vel, és egy szép napon kihalunk vagy állatkertbe kerülünk.

Írolvasgondol

Érdekességek a nagyvilágból, élmények és vélemények közvetlen és tágabb környezetemből, szépírói, műfordítói munkáim

Címkék

18+ (12) 19.század (4) 1968 (16) 20.század (5) 60-as évek (5) Afrika (12) afro-amerikaiak (3) agy (22) agykutatás (3) Albert Einstein (4) Alfred Hitchcock (5) állatvilág (56) álmatlanság (3) álom (13) alvás (9) Amazonas (4) Amerika (4) anatómia (3) Anglia (30) Antarktisz (5) antiszemitizmus (4) antropológia (10) árverés (7) ASL (3) Auschwitz (3) Ausztrália (11) Ausztria (10) autó (6) autóipar (4) Ázsia (4) balkezesség (5) Barcelona (3) Beatles (16) béke (5) Belgium (8) best-seller (3) beszéd (6) betegség (6) Bill Gates (5) biológia (60) biztonság (6) blog (16) blues (3) Bob Dylan (3) Boileau-Narcejac (12) boksz (3) boldogság (8) botanika (3) Brazília (7) Brexit (5) bűnözés (6) bűnügy (44) cetfélék (3) Charlie Chaplin (3) Chile (4) ChristianK (19) CIA (4) Claude Monet (3) család (16) Csendes-óceán (6) csillagászat (36) csokoládé (4) Dánia (8) David Bowie (3) Déli-sark (3) demokrácia (6) depresszió (9) digitális (5) digitalizáció (3) diktatúra (5) dinoszauruszok (4) diszkrimináció (5) divat (30) Djabe (11) DNS (10) dohányzás (3) dokumentum (3) dokumentumfilm (8) Donald Trump (8) drog (5) Egészég (6) Egészség (16) egészség (92) egyház (12) Egyiptom (22) elektronika (5) élelmezés (6) élelmiszer (4) Élet (3) élet (42) életkor (3) életminőség (3) Életmód (19) életmód (154) életrajz (5) ellenkultúra (3) elnökválasztás (4) élővilág (14) ember (8) emberiség (3) embrió (4) emlékezet (4) ENSZ (4) építészet (16) erdő (5) erkölcs (6) erőszak (5) erotika (6) érzelem (5) érzelmek (4) Északi-sark (3) Etiópia (3) étrend (5) EU (3) Európa (23) évforduló (55) evolúció (5) Facebook (8) fák (11) farkas (3) fasizmus (8) Federico Fellini (4) fegyver (3) fegyverek (3) felfedezés (3) felmelegedés (4) felmérés (6) fenntarthatóság (12) fenntartható fejlődés (3) fény (5) Ferenc pápa (5) férfi (4) festészet (12) fiatalok (7) Film (8) film (36) filoszemitizmus (8) filozófia (14) Finnország (11) Firenze (3) fizika (9) Föld (23) földönkívüliek (6) földrajz (7) Földrajz (4) földrengés (5) földtörténet (4) forradalom (3) Fotó (8) fotó (12) fotográfia (4) Fotográfia (3) Franciaország (187) Frank Zappa (4) függőség (5) Fukusima (3) futball (9) gasztró (3) gasztronómia (34) gazdaság (18) genetika (13) geológia (32) George Orwell (4) Gina Lollobrigida (3) globális felmelegedés (12) globalizáció (3) Göbölyösné Németh Mária (12) Göbölyös N. László (81) Gondolkodom (7) gondolkodom (48) Google (6) Görögország (6) gravitáció (3) gyász (5) gyerekek (3) gyermek (3) gyermekek (15) gyilkosság (13) gyógyítás (8) háború (20) hacker (3) hagyomány (8) haj (3) hajózás (6) halál (15) halálozás (8) hang (6) hatalom (3) házasság (5) hidegháború (5) Himalája (4) hippik (3) híresség (10) hit (5) Hitler (5) Hold (13) Hollandia (31) Hollywood (8) Holokauszt (5) holokauszt (17) home office (3) Homo Sapiens (3) horror (14) humor (3) hurrikánok (3) hús (4) I.világháború (9) idegenforgalom (5) idő (4) időskor (3) II.világháború (25) ikrek (3) impresszionizmus (3) India (13) Indonézia (4) informatika (11) intelligencia (8) internet (26) ipar (12) Irak (4) irodalom (150) Irodalom (15) iskola (6) iszlám (7) iszlám állam (3) Itália (5) Izland (5) Izrael (28) Japán (28) járvány (6) jazz (7) jégkorszak (3) Jeruzsálem (3) Jimi Hendrix (4) jog (8) John F. Kennedy (5) John Lennon (6) jövő (10) Kanada (23) Karácsony (3) karantén (3) katasztrófa (15) katolicizmus (3) kávé (3) képzőművészet (35) kereskedelem (3) kereszténység (4) kiállítás (7) Kína (19) királyság (3) klíma (15) klímaváltozás (28) klimaváltozás (3) kollázsregény (13) költészet (13) Kolumbia (5) kommunikáció (6) kommunizmus (5) könyezetvédelem (3) könyv (14) környezet (4) környezetvédelem (163) koronavírus (6) középkor (9) közlekedés (23) közösség (7) közösségi háló (6) közösségi média (10) krimi (13) kriminovella (13) krokodil (3) Kuba (3) kultúra (15) Kultúrtörténet (3) kulturtörténet (11) kultúrtörténet (56) kutatás (16) kutya (12) látás (3) Led Zeppelin (4) légszennyezés (6) lélektan (9) Lengyelország (9) Leonardo Da Vinci (3) Leonard Cohen (6) levegő (4) levelezés (3) (3) London (7) macska (4) Madagaszkár (3) madarak (6) maffia (13) mágneses tér (3) Magyarország (100) Marcello Mastroianni (4) marihuána (4) Marilyn Monroe (3) Marokkó (3) Mars (7) matematika (6) média (66) meditáció (3) medve (3) megújuló energiák (5) memoár (3) menekültek (3) mese (7) mesterséges intelligencia (33) meteorológia (8) Mexikó (14) mezőgazdaság (7) Michelangelo (4) migráció (3) migránsok (3) Milánó (4) mítosz (5) mobiltelefon (3) molekulák (3) mozgás (5) mozi (184) műanyag (6) műemlék (5) Muhammad Ali (6) múlt (5) munka (20) munkahely (7) művészet (22) múzeum (3) nacionalizmus (3) nácizmus (27) Nagy-Britannia (135) Nap (6) Napóleon (6) NASA (15) neandervölgyi (7) Neil Young (6) nemek (3) Németország (43) népesség (4) nevelés (23) New York (10) (8) Nobel-díj (5) nők (24) Norvégia (12) növények (3) nukleáris (6) nyelv (8) óceánok (9) ókor (35) ökorendszer (3) okostelefon (5) oktatás (12) Olaszország (225) olvasás (5) on-line (3) Orhan Pamuk (3) Oroszország (27) orvostudomány (34) Oscar Wilde (3) őskor (14) őslénytan (15) összeesküvés-elmélet (3) őstörténet (11) Pablo Picasso (3) Párizs (5) párkapcsolat (17) Parkinson-kór (3) Peru (7) Pier Paolo Pasolini (3) pihenés (3) Pink Floyd (4) piramisok (5) pók (4) polgárjogi mozgalom (3) politika (42) Pompei (5) pop (3) Portugália (5) pszichiátria (5) pszichológia (74) punk (3) rabszolgaság (3) rasszizmus (5) reciklálás (5) régészet (99) rejtély (3) reklám (4) relaxáció (4) remake (3) reneszánsz (11) repülés (5) robot (8) rock (68) Rock (38) Rocky (3) Rolling Stones (4) Róma (12) Római Birodalom (16) Románia (3) rövidlátás (3) sajtó (3) sakk (4) sci-fi (9) Shakespeare (7) Skócia (6) soul (3) Spanyolország (33) spirituális (12) sport (26) Stanley Kubrick (5) Steven Spielberg (3) Steve Hackett (3) Steve Jobs (3) stressz (7) Svájc (12) Svédország (24) Sylvester Stallone (3) szabadidő (3) Szardínia (3) Szaúd-Arábia (3) szegénység (3) szelfi (4) szem (5) személyiség (4) szennyezés (4) szerelem (14) szex (16) szexualitás (3) Szibéria (3) Szicília (4) Sziliciumvölgy (3) színház (21) szocio (52) szorongás (3) Szovjetunió (8) Sztálin (3) sztárok (4) sztárvilág (3) születésnap (4) szülők (3) szürreális (8) szürrealizmus (3) találmány (5) tánc (3) tanulás (4) táplálkozás (13) Társadalom (31) társadalom (185) technika (62) technológia (23) Tejút (3) temetkezés (3) tenger (3) tengerek (5) természet (52) természetvédelem (7) terrorizmus (21) tetoválás (3) Titanic (5) titkos szolgálat (3) tizenévesek (3) Törökország (6) történelem (386) tudomány (331) turizmus (10) tv (4) UFO (5) Új-Zéland (10) Ukrajna (3) Umberto Eco (3) UNESCO (3) univerzum (9) urbanizáció (19) űrkutatás (34) USA (455) utazás (11) üzlet (6) válás (3) vallás (26) Van Gogh (4) várandósság (3) Vatikán (10) vélemény (5) Velence (8) vendéglátás (7) videójáték (3) Vietnam (11) világegyetem (3) világörökség (4) világpoézis (8) víz (9) Vörös Brigádok (4) vulkán (5) vulkánok (4) Wales (3) Woody Allen (4) world music (3) Yellowstone (3) zene (31) Zene (146) zsidóság (21) Címkefelhő

Friss topikok

Facebook oldaldoboz

süti beállítások módosítása